Dette er «Norges råeste butikk»

Aldri har noen butikk fått like høy score som Meny på Tolvsrød i Tønsberg, i bladet Dagligvarehandelens ukentlige butikktester.

Rekene var forsinket da testteamet besøkte Meny Tolvsrød. Det tapte butikken et halvt poeng på. Da TB var på besøk, var rekene på plass. På bildet kjøpmann Pål Jacobsen (t.h.) og ekspeditør Eirik Ormaasen.

Rekene var forsinket da testteamet besøkte Meny Tolvsrød. Det tapte butikken et halvt poeng på. Da TB var på besøk, var rekene på plass. På bildet kjøpmann Pål Jacobsen (t.h.) og ekspeditør Eirik Ormaasen. (Foto: )

DEL

19,5 poeng av 20 mulige, det ble  fasiten etter at bladets team 11. desember testhandlet på Tolvsrød.

Slik ble enkeltresultatene i testen: Fasade/inngang/kasse 5 av 5 poeng, sortiment/varepresentasjon og butikken som medium 4,5 av 5 poeng, hygiene 5 av 5 poeng og personell 5 av 5 poeng.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Veldig stolte

– Vi var veldig stolte da vi fikk vite om resultatet tirsdag morgen, sier kjøpmann Pål Jacobsen som har hatt som ambisjon at butikken skal være blant de beste i landet, siden de nåværende lokalene ble innviet i april 2012.

Dagligvarehandelens tester er som en norsk Michelin-guide for butikker, og Jacobsen har regnet med at testteamet før eller senere ville komme til Tolvsrød.

Må være gode hver dag

– Jeg har faktisk brukt det aktivt mot personalet: Vi må være gode hver dag. Vi vet aldri når vi blir testet, sier kjøpmannen som også er stolt av at butikken hans hadde høyest omsetning i Vestfold i fjor. Den passerte 175 millioner kroner.

DET BUGNER: Det bugner av friske urter, viser Pål Jacobsen og Kari Anne Bratteli.

DET BUGNER: Det bugner av friske urter, viser Pål Jacobsen og Kari Anne Bratteli. (Foto: )

Norges råeste dagligvarebutikk, kaller Dagligvarehandelen Meny Tolvsrød. De tester mer enn 40 butikker i året, og har gitt karakter til nesten 400 butikker siden 2008. Aldri før har noen oppnådd så mye som 19,5 poeng.

I testens konklusjon heter det at butikken er strøken.

LES OGSÅ: Fikk priser for nettbutikker

Orden og struktur

– Her var det orden, struktur og godt varetrykk og -utvalg. Opplevelsen var god helt fra vi parkerte til vi dro. Kombinert med åpne, ryddige lokaler og meget hyggelige ansatte, gir det en butikk helt i toppsjiktet, skriver bladet.

Og kjøpmannen, han vil ikke hvile på laurbærene.

– Målet må være å stå til 19,5 hele tiden, sier Pål Jacobsen som vet hvorfor det «bare» ble 4,5 poeng i en av kategoriene:

– Leverandøren av ferske reker var forsinket. Isbitene og etiketten var der, men rekene manglet.

Artikkeltags