Disse 20-åringene har 35 ansatte – og trenger flere

Startet Support Service Partner i 2013, og er på god vei til målet om å bli landsdekkende innen 2020.

UNGE SUKSESSGRÜNDERE: Ghazi Khder og Patrick Solrunarson har hatt en enorm vekst siden oppstarten av Support Service Partner for snart tre år siden.

UNGE SUKSESSGRÜNDERE: Ghazi Khder og Patrick Solrunarson har hatt en enorm vekst siden oppstarten av Support Service Partner for snart tre år siden. (Foto: )

DEL

– Vi er stadig på utkikk etter nye folk. Vi blir flere og større for hver måned som går, sier Patrick Solrunarson.

Som 18-åring startet han renholdsfirmaet Support Service Partner i Tønsberg sammen med jevnaldrende Ghazi Khder.

I august 2013 hadde de én person ansatt på deltid. Siden den gang har pilen bare pekt én vei. Ett år senere hadde de åtte ansatte. Nå har det blitt til rundt 35 – rundt 15 av dem på heltid.

Stor kontrakt

Nå har de akkurat sikret seg en ny konrakt: En avtale med JV Veidec Ans om renhold og matteservice for brakkeriggen på Vallø. Veidekke og belgiske Deme Environmental Contractors skal rense grunnen etter oljeraffinerivirksomheten, et prosjekt som forventes å være ferdigstilt i 2019.

I tillegg til kontorene i Bjellandåsen på Vear har de opprettet en ny avdeling i Drammen og begynt å få fotfeste i Buskerud og Østfold. Det betyr at de nå dekker fire fylker.

– Målet er å bli landsdekkende innen 2020. Vi har dårlig tid, men vi er godt på vei, sier Khder.

For at de skulle få avtalen, var det en fordel at bedriften bli sertifisert som miljøfyrtårn. De innrømmer at det var krevende og at de jobbet lenge for å bli det, men nå bærer det frukter.

Les også: Unge gründere med store kunder vant Gründerprisen 2015

– Det er en del kunder som krever at vi er miljøfyrtårn. Så det at vi nå har blitt det åpner opp flere muligheter, sier Khder.

LANGE DAGER: Tolvtimersdager er ikke uvanlig for Ghazi Khder og Patrick Solrunarson.

LANGE DAGER: Tolvtimersdager er ikke uvanlig for Ghazi Khder og Patrick Solrunarson. (Foto: )

Øker poporsjonalt

For hvert år som har gått, har omsetningen omtrent tredoblet seg. I fjor viste tallene 6,5 millioner. Ifølge Solrunarson viser prognosene for 2016 en omsetning på rundt 18 millioner.

De unge gründerne tipper at de ved utgangen av dette året vil ha 60-70 ansatte i bedriften.

Når de leter etter nye folk, er det ikke først og fremst utdanning og bakgrunnen de ser etter, men personlighet. De tilbyr opplæring i yrket fra bunnen av.

– Vi ser etter personligheter, for den kan man ikke forandre på. Ferdigheter kan man forbedre. Vi prøver å strekke oss så langt som mulig for å få tak i de dyktigste. Det er det som gjør at vi blir best, sier Solrunarson.

Vi ser etter personligheter, for den kan man ikke forandre på. Ferdigheter kan man forbedre.

Patrick Solrunarson, gründer

Vil bli totalleverandør

Khder hadde via sin far vært borti renholdsbransjen før han sammen med Solrunarson startet opp for seg selv i 2013. Duoen så et forbedringspotensial i markedet.

– Vi så at det var mange useriøse aktører, selv om det også selvsagt er seriøse aktører, og et stort marked, sier Khder.

– Bedrifter sirkulerte hele tiden mellom ulike leverandører. Der så vi en mulighet, sier Solrunarson.

Foreløpig driver firmaet med renhold, matteservice og kantinedrift, men planen er å kunne tilby flere tjenester i framtida.

– Vi skal være en totalleverandør for svære firmaer. Men det må man ta etter hvert, sier Khder, og nevner vaktmestertjeneste som neste steg for bedriften.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Lavt sykefravær

Solrunarson og Khder ligger ikke på latsiden. Arbeidsdagene er på opptil tolv timer, og helgejobbing er en selvfølge.

– Hvis vi hadde dratt hjem klokken fire hver dag, tror jeg ikke dette hadde funket, sier Khder.

Men om de selv jobber langt mer enn folk flest, er de opptatte av at de ansatte ikke skal ha en for hektisk hverdag. De forteller at sykefraværet i fjor var på kun 1,5 prosent.

Les også: Marianne er gründer mot alle odds

– Vi er opptatt av at folk ikke skal bli utbrent. De skal ikke stresse i hverdagen sin og løpe rundt mellom oppdrag. Vi ønsker at de tar seg god tid. Da blir kunden fornøyd, vi blir fornøyde og den som vasker blir fornøyd, sier Khder.

– Vi tror at folk som trives på jobb, har et bedre liv og gjør en bedre jobb, sier Solrunarson.

Artikkeltags