Nedgangstider for kleskjedene i Norge

Konkursbølge, svake marginer og knallhard konkurranse fra nettaktører skaper nedgang i norsk detaljhandel. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Konkursbølge, svake marginer og knallhard konkurranse fra nettaktører skaper nedgang i norsk detaljhandel. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Flere av de store kleskjedene i Norge opplever nedgangstider. Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) sier kjedene må omstille seg.

DEL

Omsetningen i norske klesbutikker har falt over 900 millioner kroner, rundt 2,9 prosent, til 30,9 milliarder, skriver Dagens Næringsliv. Tallene er hentet fra en ny rapport fra bransjeorganisasjonene Virke.

Nedgangen rammet i fjor fire av de seks største kjedene, deriblant Lindex og H & M.

– Store deler av bransjen står stille eller går tilbake, sier bransjedirektør Bror William Stende for faghandel, mote og fritid i Virke.

Konkursbølge, svake marginer og knallhard konkurranse fra nettaktører skaper en nedgang i norsk detaljhandel som bekymrer Astrup.

– Deler av næringen sliter og må omstille seg. Enten må de omstille seg, eller så tar andre plassen. Det er viktig at konseptene er tilpasset en ny hverdag. Butikkene får en annen funksjon enn de hadde før, sier han.

Nedgang og fallende priser

Med en salgssvikt på 200 millioner kroner kom Varner-gruppen dårligst ut i fjor. Gruppen eier kjedene Dressmann, Cubus, Bik Bok, Volt, Carlings og Urban.

– Noe av nedgangen i omsetningen skyldes fallende priser. Med unntak av 2015 og 2016 da klesprisene økte, har prisene falt de siste ti årene. I 2018 falt prisene med 3,1 prosent, og det er det sterkeste prisfallet siden 2010, sier Stende.

Det var likevel ti kjeder som hadde en positiv utvikling i 2018. De ti er Change Lingerie, Zara, Floyd, Levis Store, Polarn O. Pyret, Match, Boys of Europe, Volt, Texcon og Dressmann.

Blant de sju kjedene som omsetter for over en milliard kroner, kunne Match, Dressmann og Texcon oppsummere med vekst i 2018, mens Hennes & Mauritz, Cubus, KappAhl og Lindex måtte notere nedgang.

Skohandel

Omsetningen i skohandelen gikk ned med 3,6 prosent i fjor og er den sterkeste nedgangen siden 2013.

– Det er flere grunner til at omsetningen går ned. Dette skyldes færre butikker, kraftig fall i skoprisene og økt konkurranse fra nettbutikker og sports- og klesbutikker. I tillegg ser vi at nordmenns handel i forbindelse med utenlandsreiser øker, forklarer Stende.

Ifølge Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks falt skoprisene med 4,9 prosent i 2018. Siden 1980 er det bare 2004 som har hatt større nedgang i skoprisene enn 2018. Nedgangen har fortsatt inn i 2019, med en nedgang på 1,6 prosent sammenlignet med januar i fjor.

Virke har mottatt tall fra fem kjeder som til sammen står for 72,7 prosent av omsetningen i skobutikkene i 2018. Ved utgangen av fjoråret hadde disse kjedene en omsetning på knappe 3 milliarder kroner. De representerte 460 butikker, 42 butikker eller 8,4 prosent færre enn ved utgangen i 2017.

Fra 2008 til 2016 har det vært en nedgang i antall butikker på 13 prosent.

Artikkeltags