Fly- og helikopterskolene på Torp frykter økte avgifter

DEPARTEMENTSBESØK: Frode Granlund (t.v.), administrerende direktør ved Pilot Flight Academy, ga Tom Cato Karlsen i samferdselsdepartementet en omvisning i Hangarveien 13, der European Helicopter Center (EHC) og flyskolen deler lokaler.

DEPARTEMENTSBESØK: Frode Granlund (t.v.), administrerende direktør ved Pilot Flight Academy, ga Tom Cato Karlsen i samferdselsdepartementet en omvisning i Hangarveien 13, der European Helicopter Center (EHC) og flyskolen deler lokaler. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Det kommer til å bli strukturelle endringer i innflygingsavgiftene på Torp. – Det vi er redde for, er at utfallet blir uheldig, sier Frode Granlund.

DEL

Han er administrerende direktør ved Pilot Flight Academy på Torp. I et møte med statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i samferdselsdepartementet tirsdag la han og representanter fra European Helicopter Center (EHC) fram hva som fungerer og hva som er utfordringene.

I forbindelse med rettssaken om innflyginskontrollavgifter mellom Torp Sandefjord Lufthavn og Avinor (som Torp vant i tingretten, og som Avinor har anket) kommer utfallet til å bli endringer i hvordan kostnadsbildet struktureres.

LES OGSÅ: Her vil det mangle folk i årevis

LES OGSÅ: Flyskolen ser mot Asia

Er i forkant

I dag betaler Pilot Flyskole AS 300.000 kroner pr. i år i avgifter for å lande på rullebanen.

– Vi er i samme båt som EHC når det gjelder avgifter og rammebetingelser. Betingelsene vi har i dag, er veldig gode, og det er disse vi må få videreført, sier Granlund, og legger til:

– Da er det positivt at statssekretæren kommer hit, i stedet for at vi sender dette skriftlig. Vi må flagge mulige farer og ulemper som kan skje, og det er bedre å ta dette i forkant.

Han er redd for at endringene blir uheldige for flyskolen.

– Avgiftsreglene har vært tilrettelagt for skoleflyging. En student skal kanskje ha hundre landinger, og vi kan ikke komme dit at studentene ikke får trent nok på landinger, fordi det blir for dyrt, sier Granlund.

LES OGSÅ: Frykter utrygge piloter

OMVISNING: Statssekretær Tom Cato Karlsen, fikk blant annet prøve seg i simulatoren sammen med Atle Solum (t.v.), accountable manager i EHC. Foto: Lily Marcela Gundersen

OMVISNING: Statssekretær Tom Cato Karlsen, fikk blant annet prøve seg i simulatoren sammen med Atle Solum (t.v.), accountable manager i EHC. Foto: Lily Marcela Gundersen

Forstår bekymringen

Statssekretær Tom Cato Karlsen kan foreløpig ikke si mer om hva som blir utfallet av avgiftsendringene.

– I dag betaler flyskolen et mye lavere beløp enn Torp. Avinor leverer en tjeneste som flyplassen betaler for. Det kan påvirkes av en ny forskrift. Jeg skjønner at det er en viss bekymring, men det er foreløpig vanskelig å si hvordan man løser det, sier Karlsen.

Han tar med seg erfaringene fra møtet videre.

– I første omgang er vi her for å lytte, og for å få bedre innsikt i hva som fungerer og hva som er utfordringene. Vi må se hvordan avgiftene for Torp og Rygge påvirker flyskolen. Vår oppgave er å legge til rette for at de får forutsigbarhet, sier Karlsen.

Han ble imponert etter en omvisning i Hangarveien 13 på Torp, der EHC og flyskolen deler lokaler.

– Dette er Tusenfryd for en statssekretær. Det er utrolig interessant å se hva de har fått til. Jeg kommer fra luftfartsbyen Bodø, og det må være enhvers drøm å få til et miljø som de har skapt her, sier Karlsen.