Masseres og knekkes til på jobb

HALVTIMES BEHANDLING: Naprapat Alexander Meland kjenner litt på nakken til Inger-Lise Spidsberg, daglig leder ved Lises Møbler, som jevnlig går til naprapat for å forebygge skader. Kollega Linda Meland (t.v.) fikk også en sjekk.

HALVTIMES BEHANDLING: Naprapat Alexander Meland kjenner litt på nakken til Inger-Lise Spidsberg, daglig leder ved Lises Møbler, som jevnlig går til naprapat for å forebygge skader. Kollega Linda Meland (t.v.) fikk også en sjekk. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken til sykefravær. Naprapat Alexander Meland reiser ut til bedrifter for å forebygge og bedre skader.

DEL

Torsdag var han på besøk hos Inger-Lise Spidsberg, Linda Meland og Renate Spidsberg ved interiørbutikken Lises Møbler i Sandefjord. Sistnevnte driver med styling av leiligheter og hus, og må bære mye. Det har medført nakkeplager og hodepine.

– Jeg bruker kroppen mye, og er som regel på farta. Da er det fint at naprapaten kan komme hit. Det er ikke alltid like lett å finne tid til å bestille time og dra ned, sier Renate.

Hun har først en dialog med Meland for å kartlegge plagene. Hun får massasje, trykk på ømme punkter og mobiliserende leddbehandling. Alt i løpet av en halvtime.

– Når man har et problem, er første steg behandling for å få problemet til å roe seg ned. Deretter må man se på hvilke tiltak man kan gjøre selv i hverdagen, sier Meland, som er naprapat ved Naprapat og Helse på Sandefjord Helsepark.

– Plutselig sier det pang

Ferske tall fra Nav viser at Sandefjord ligger over snittet i både Vestfold og Norge når det gjelder sykefravær og ledighet (se fakta). Og den største enkeltårsaken til sykefravær er muskel- og skjelettplager, ifølge Arbeidstilsynet.

– Omtrent 90 prosent av alle muskel- og skjelettplager er såkalt uspesifisert smerte. Det er ikke nødvendigvis farlig, men om man går med dette over lang tid, kan det ha en tendens til å forverre seg, sier Meland.

Eller som de ansatte hos Lises Møbler beskriver det:

– Plutselig sier det pang.

Daglig leder Inger-Lise Spidsberg går jevnlig til naprapat for å forebygge at nettopp dette skal skje.

– Jeg har flate hofteskåler, som gjør at problemene forplanter seg videre. Forrige gang jeg var hos naprapat hadde jeg migrene. Da fikk jeg intensiv behandling i en uke. Det er vondt når de holder på, men så er det vanvittig effektivt, erfarer hun.

DIALOG: Naprapat Alexander Meland ved Naprapat og Helse har først en dialog med Renate Spidsberg (t.h.), der tidligere plager kartlegges før behandlingen starter.Foto: Lily M. Gundersen

DIALOG: Naprapat Alexander Meland ved Naprapat og Helse har først en dialog med Renate Spidsberg (t.h.), der tidligere plager kartlegges før behandlingen starter.Foto: Lily M. Gundersen

Tiltak i hverdagen

Meland erfarer at flere bedrifter synes det er positivt at han kan flytte «kontoret» sitt ut til dem. Det varierer veldig fra bedrift til bedrift hvor ofte det er behov for behandling.

– Hos noen er vi på besøk én til to ganger i måneden. Hvis man har noe mer enkelt, som en kink i nakken, kan det holde med én til to behandlinger, sier naprapaten.

Han poengterer imidlertid at tiltak man selv kan gjøre i hverdagen, er det aller viktigste.

– Det går på alt fra trening til ergonomi. Hvis du for eksempel har en kontorjobb, er kanskje det beste tipset å variere mellom ulike sittestillinger. Har man mulighet til å stå å jobbe, gjør det. Ta mange mikropauser, og pauser med strekk- og styrkeøvelser. Nøkkelordet er å prøve å få en så variert hverdag som mulig. Dette kan vi også bidra med å legge til rette for, så plagene kan bli bedre på kort og lang sikt.

LEDIGHETSTALL

Helt arbeidsledige*:

  • Sandefjord: 822 (3,6 %)
  • Vestfold: 3.446 (2,8 %)
  • Landet: 79.159 (2,9 %)

Personer på AAP*:

  • Sandefjord: 1.682 (5,9 %)
  • Vestfold: 8.247 (5,4 %)
  • Landet: 147.609 (4,4 %)

Sykefravær**:

  • Sandefjord: 5,5
  • Vestfold: 4,9
  • Landet: 5,3

*Tall pr. november 2015. ** Sykefraværet for 4. kvartal 2014 (tapte dagsverk i prosent av avtalte dagsverk)

Kilde: Nav