Veldig solid for Amedia: - Hadde ikke klart dette uten Vestfold

AMEDIA I VESTFOLD: - Avisene i Vestfold har vært helt avgjørende for konsernets gode resultater, sier konsernsjefen.

AMEDIA I VESTFOLD: - Avisene i Vestfold har vært helt avgjørende for konsernets gode resultater, sier konsernsjefen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Framgangen fortsetter i Amedia, som eier syv aviser i Vestfold. Konsernet leverte i 2016 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 422 millioner, og gikk ut av året med rekordsterk vekst i antall betalende abonnenter.

DEL

– Vår digitale innholdsstrategi er en suksess. Amedia leverer solide resultater, som sikrer våre lokalaviser stor konkurransekraft, sier konsernsjef Are Stokstad.

– Har vært avgjørende

– Og, vi hadde ikke klart dette uten Vestfold, sier Stokstad til vestviken24.no.

LES OGSÅ: Sjefsskifte i Amedia: Bladt Hagen kommer - Hjørnevik slutter

Amedia eier 65 norske mediehus, blant dem Vestfold-avisene Tønsbergs Blad, Jarlsberg Avis, Gjengangeren, Øyene, Sandefjords Blad, Østlands-Posten og Vestviken24.

– Vestfold-avisene har vært helt avgjørende for konsernets gode resultater. Det er gøy å se hvordan de vokser sterkt i antall abonnementer og leverer solide resultater, sier konsernsjefen, som bor i Larvik og har bakgrunn fra Østlands-Posten.

LES OGSÅ: Sparebankstiftelse kjøper hele Amedia

Satser enda mer på innhold

– Og hvordan skal konsernet bruke de gode resultatene?

– Til å satse enda mer på innholdsutvikling. Vi har nesten 800 fotsoldater på bakken som leverer god og vesentlig journalistikk i sine lokalsamfunn.

VESTFOLDING: Vestfoldingen Are Stokstad synes det er gøy å se hvordan Vestfold-avisene øker abonnementstallene og leverer solide resultater.

VESTFOLDING: Vestfoldingen Are Stokstad synes det er gøy å se hvordan Vestfold-avisene øker abonnementstallene og leverer solide resultater. Foto:

Amedias digitalsatsing har vist at det er stor betalingsvilje for god journalistikk, sier han.

– Nå er det viktig at vi levere enda mer god journalistikk, slik at vi kan vokse videre, sier konsernsjef Are Stokstad til vestviken24.no.

LES OGSÅ: Byavisene i Vestfold kjemper for å overleve

2016 markerer et historisk trendskifte ved at mediehusenes brukerinntekter for første gang er større enn annonseinntektene. En 12-årig sammenhengende negativ opplagsutvikling ble snudd til pluss, sier Stokstad i pressemeldingen om fjorårets resultater.

Heldigitale abonnenter

Konsernets aviser økte antallet heldigitale abonnenter med 134 prosent og antall betalende kunder totalt med 6,3 prosent. Som følge av dette, økte abonnementsinntektene med 62 millioner eller 5,1 prosent i 2016, og veksten tiltok gjennom året. 

Den gode utviklingen fortsetter i 2017. Per 1. mars har Amedia 495 000 betalende kunder, 31 000 flere enn ett år tidligere. Antall rent digitale abonnenter er 128 000 og utgjør 26 prosent av konsernets kundemasse. 

Medier24.no omtalte også Amedia-resultatene i svært positive vendinger fredag:

– For bare noen år siden var bekymringen meget stor for Amedias finansielle situasjon, etter at A-pressen lånte et milliardbeløp for å kjøpe Edda Media. Nå melder konsernet at gjelden er redusert med 1 milliard kroner siden 2013.

Og når de offisielle opplagstallene legges fram tirsdag, vil hele 48 av 62 aviser kunne vise til reell opplagsvekst, kunne konsernsjefen også fortelle fredag.

– Vi har en sterk finansiell stilling. Og er godt rustet for fortsatt sterk vekst, sier konsernsjef Are Stokstad.

Artikkeltags