Gå til sidens hovedinnhold

Morten (55) har aldri solgt mer: – Vi skjønte ikke helt hva som skjedde da vi så tallene

Grans Bryggeri økte sitt ølsalg med formidable 57 prosent i mars. Men økningen har en bismak.

For abonnenter

– Vi skjønte ikke helt hva som skjedde da vi så tallene, men jeg mener mye av grunnen til denne økningen skyldes grensehandel. Nå som den har ligget nede et års tid så ser vi konsekvensene. Det er gledelig for oss, men det er skremmende å se at så mye verdiskapning og arbeidsplasser har gått til svenskene, sier administrerende direktør Morten Gran.

– Dette er noe vi har påført oss selv, sier han. Det er resultatet av for høye avgifter i Norge. Der ligger svaret, sier han kontant.

Han er ikke fornøyd med regjeringens alkoholpolitikk:

Naive politikere

– Over tid så har politikerne og myndighetene vært naive når det gjelder virkemidler for å begrense skadevirkninger av alkohol i Norge. Det får man ikke ved å ha høye avgifter, da drar folk heller til Sverige og når de først har tatt turen så handler de enda mer, mener Morten.

– Nå har vi sett resultatet av et fullskalaeksperiment over tid. Myndighetene har ikke hatt noen gode målinger på dette tidligere. Det har bare vært lek med tall og en skivebom av myndighetene, som ikke henger på greip. Nå har vi fått svaret, sier han.

Ferjene vil bli stappfulle

Når samfunnet åpner opp igjen, så blir det fullt både på ferjer og veier, dessverre, sier Morten engasjert.

Selv svenskene har en klar konklusjon:

Arbeidsgiverorganisasjonen Svensk Handel konkluderer i en rapport at nordmenn på jakt eller billig brus, øl og flesk la igjen 18 milliarder kroner i Sverige i 2019.

For hver milliard så betyr det tusen arbeidsplasser. Vi kunne fått arbeidsledigheten betydelig ned, mener Morten Gran. Avgiftene må harmoniseres i forhold til Sverige. Vi ønsker å konkurrere på like vilkår, sier han.

Grensehandelen større enn fryktet

Denne hypotesen støttes også av Bryggeri- og drikkevareforeningen i Norge:

Det har ikke vært mye fart på utelivsfronten, men likevel har salget av øl og brus gått til himmels i mars. Ølsalget var 44 % høyere og brussalget økte med 37 %. på landsbasis.

De mener at salgsøkningen ett et år med korona viser at grensehandelen har vært større enn fryktet, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Det var ikke bare ølprodusentene som kunne juble, men også brusprodusentene har hatt en stor økning i salget av drikke i mars, ja faktisk bedre enn mange normale sommermåneder.

Reduser avgiftene

Foreningen etterlyser grep for at norske forbrukere skal fortsette med å handle øl og brus i Norge når grensene etter hvert åpner igjen.

Mange arbeidsplasser og høy verdiskaping står på spill om vi ikke tar grep og reduserer avgiftsforskjellen mot Sverige nå, mener Fuglum.

Undersøkelser viser at nordmenn ikke drikker mer alkohol.

– Vi kjøper alkoholen i nærbutikken og på det lokale polet, i stedet for harryhandelen i Strømstad eller på taxfreeutsalget på Gardermoen, sier Fuglum.

Kommentarer til denne saken