Tyvand vil at staten skal betale for å sikre drift av skolene på Torp

European Helicopter Center har Norges eneste helikopterskole, men nå risikerer selskapet å flagge ut fra Sandefjord Lufthavn på grunn av økte avgifter. Det samme er tilfellet for Pilot Flyskole.

European Helicopter Center har Norges eneste helikopterskole, men nå risikerer selskapet å flagge ut fra Sandefjord Lufthavn på grunn av økte avgifter. Det samme er tilfellet for Pilot Flyskole. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Stortingsrepresentant Anders Tyvand (KrF) mener staten bør dekke kostnadene for tårntjenestene, slik at European Helicopter Center (EHC) og Pilot Flyskole slipper å flagge ut fra Torp.

DEL

Vestviken24 skrev i forrige uke at EHC kan se seg nødt til å flagge ut fra Sandefjord Lufthavn. Avinor har sendt en ekstraregning på 6,1 millioner kroner for flysikringskostnader til flyplassen.

Kostnadene fordeles på aktørene ut ifra hvor mye ekstra ressurser det kreves av tårntjenester. Siden skolene har mange takeoffs og landinger, slår dette hardt ut for EHC og Pilot Flyskole. I EHCs tilfelle innebærer det en avgift på 1,8 millioner kroner.

Nå har Vestfold-benken på Stortinget engasjert seg i saken. I et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) spør Tyvand om mulighetene for at merkostnadene til flysikringstjenester for skole- og utdanningsvirksomhet kan bli dekket av staten.

– Jeg mener staten bør dekke kostnadene til tårntjenester for pilotskolene. Skolene drives privat og uten offentlig støtte, men de utfører et svært viktig samfunnsoppdrag og bidrar med kompetanse som Norge har stort behov for. Derfor håper jeg samferdselsministeren nå vil vurdere å innføre en tilskuddsordning for å dekke disse kostnadene for skolene, og hvis han ikke er villig til det, må vi vurdere å løfte saken inn i budsjettforhandlingene til høsten, sier Tyvand.

Han påpeker at hvis flyskolene skal dekke utgiftene selv, vil prisen være langt høyere enn et årskort ved de statlige flyplassene. Det er ikke mulig å legge skolene til Gardermoen, og avgiften vil medføre en stor risiko for at skolene må flagge ut av landet.

– Hvis vi ønsker at det skal utdannes piloter i Norge i fremtiden, må vi gi skolene rammevilkår som det er mulig å drive innenfor. På Torp har vi både Norges eneste komplette helikopterpilotutdanning og Nordens største pilotutdanning. Nå har de fått varsel om en ekstraregning som det vil være svært krevende for dem å håndtere, og da kan vi risikere å miste begge skolene. Det må vi for all del klare å unngå, sier Tyvand.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas vil fjerne hele avgiften for innflygingskontroll.

Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas vil fjerne hele avgiften for innflygingskontroll. Foto:

Vil ha bort avgiften

Stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) mener den beste og enkleste løsningen er å fjerne avgiften for innflygingskontrollen, i luftrommet som kalles Farris TMA.

– Dette er en særnorsk avgift og luftrommet overkontrollert. Det er ingen andre land hvor man tar betalt av flyplassen for å ha flyene i lufta. Avinor kontrollerer mer luftrom enn de trenger. Jeg kommer til å presse på for å fjerne avgiften fra Torp, slik at man får rettferdige rammevilkår, sier Løvaas.

Prisene kan bli rimeligere i framtida, ettersom tårn- og flynavigasjonstjenestene på Torp er lagt ut på anbud. Avinor har vært uten konkurranse i mange år, og Torp betaler rundt 52 millioner kroner i året for flysikringstjenester. Det skal være på samme nivå som gigantiske London Gatwick.

Les også: Flere firmaer vil utkonkurrere Avinor på Torp

For Løvaas er det viktig å beholde skolevirksomheten på Torp.

– Det sikrer arbeidsplasser i regionen og en unik utdanning man ikke finner mange andre steder. Og det er ikke et alternativ å flytte skolene til et annet sted i landet – da flyttes de i sted til utlandet, sier Løvaas.

Les også: Jobber på spreng for å få nye ruter til Torp

Håper ministeren ser behovet

Tyvand håper samferdselsministeren ser viktigheten av å kunne utdanne piloter i Norge.

– Det ville vært et nederlag for norsk luftfart å erkjenne at det ikke kan utdannes piloter i Norge. Jeg er glad for at blant andre NHO Luftfart har engasjert seg i saken. Nå håper jeg at også samferdselsministeren ser behovet for å gjøre noe, og at han reagerer før det er for sent, sier Tyvand.

Solvik-Olsen har seks virkedager på seg til å besvare spørsmålet.

Les også: Fly- og helikopterskolene på Torp frykter økte avgifter

Dersom helikopterskolen må dekke ekstraavgiften selv, er alternativene utflagging eller økte studentavgifter. EHC frykter det siste vil medføre at de ikke er konkurransedyktige på pris mot utenlandske skoler.

– Så lenge avgiftene blir en realitet, ser vi ingen annen løsning enn å øke studentavgiftene, eller å flytte skolen. Marginene er for små til at EHC skal kunne finansiere dette på annen måte, sa daglig leder ved EHC, Christina Søiland, sist uke.

Artikkeltags