Tønsbergs Blad øker opplaget for tredje år på rad: – Det er veldig hyggelig

FORNØYDE: Nyhetsredaktør Erik Wold Aunemo og nyhetsleder Eivor Jerpåsen i Tønsbergs Blad, er godt fornøyd med tallene som ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening.

FORNØYDE: Nyhetsredaktør Erik Wold Aunemo og nyhetsleder Eivor Jerpåsen i Tønsbergs Blad, er godt fornøyd med tallene som ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening. Foto:

Alle i Vestfold øker, med unntak av Gjengangeren, som opplever en liten nedgang.

DEL

Tønsbergs Blad har i 2019 hele 22.213 abonnenter i Mediebedriftenes landsforenings årlige oversikt over norske avisers opplagstall. Det er en oppgang fra 2018 på 0,72 prosent.

– Det er veldig hyggelig og morsomt med positive tall. Vi har mange flinke folk i redaksjonen som jobber hardt hver eneste dag. Da er det ekstra moro at leserne våre setter pris på arbeidet vi gjør, sier nyhetsredaktør i Tønsbergs Blad, Erik Wold Aunemo.

Tønsbergs Blad måler lesertall hver dag, hver uke, hver time. Den 5. februar satte avisa rekord med over 13.120 abonnenter inne på tb.no. Bare i det siste året har Tønsbergs Blad fått inn over 1500 digitalabonnenter.

LES OGSÅ: Da Eivor begynte i Tønsbergs Blad, ble denne gjengen historisk

Prisbonanza for Tønsbergs Blad

Fem av seks aviser har økt opplaget det siste året. Gjengangeren gjør det dårligst med en nedgang på 0,15 prosent. Når det gjelder digitale abonnementer, er det positive tall i samtlige aviser i Vestfold. Tønsbergs Blad har den nest høyeste økningen når det gjelder digitale abonnementer.

– Utviklingen fremover skjer digitalt, det må man bare erkjenne. Vi prøver å forbedre produktet vårt hele tiden, og skal i tiden fremover satse enda mer på blant annet undersøkende journalistikk og livefotball. Vi hadde stor suksess med TBs bussuke og vår 24-timers livesending som vi nylig gjennomførte, så dette er også noe vi vil gjøre mer av fremover, sier Aunemo.

Tønsbergs Blad stakk av med flere priser under Vestfold Journalistlags sin kåring. Her gikk sju av de ni prisene til Tønsbergs Blad. Journalistprisen 2018 gikk i år til TB-journalistene Emira Holmøy og Morten Wang for dekningen av Tjøme-sakene.

– Det er hyggelig med priser som verdsetter god journalistikk. Samtidig er det viktig for oss at både de store og små sakene er av høy kvalitet. Det er derfor viktig for oss å dekke hele spekteret av lokale nyheter, enten det er sport, kultur eller næringsliv. Det tror jeg leserne våre setter pris på.

LES OGSÅ: Fotballgutta etter 24 timers direktesendt TV: – Dette gikk over all forventning

Papiropplaget synker

Det er ingen tvil om at veksten skjer digitalt, da papiropplaget sank i alle Vestfold-avisene. Med tanke på at Tønsbergs Blad er den største avisen i Vestfold, opplevde de også det aller største opplagstapet på papir.

– Det har vært trenden i de siste årene. Vi ser at det er en del som går fra papir og over til et digitalt abonnement. Samtidig er det veldig hyggelig at folk leser papiravisa. Det vil være en viktig kanal for oss i mange år fremover, sier Aunemo.

66 av Amedias 73 aviser har framgang i den siste målingen fra MBL. Totalt har Amedias aviser et opplag på 627.372, som er 2,2 prosent mer enn resultatet fra første halvår i 2018. Framgangen til Amedia-avisene er den som for resten av bransjen. På ett år har konsernets aviser gått fram med 49.800 eksemplarer.

Her er en oversikt over alle Vestfold-avisene.

Avis Netto totalt januar 2019 Netto totalt februar 2018 Endring netto opplag februar 2018 - januar 2019 Papir total januar 2019 Endring papir totalt februar 2018 - januar 2019 Digital total 19/1 Endring digitalt totalt 18/2 - 19/1
Gjengangeren 6619 6629 -10 4565 -332 6575 -18
Jarlsberg Avis 4268 4155                             113 3269 -83 4221 121
Sande Avis 2425 2411                               14 1955 -42 2377 18
Sandefjords Blad 12288 12230                               58 7577 -416 12213 59
Svelviksposten 2186 2152                               34 1801 -39 2146 33
Tønsbergs Blad 22213 22052                             161 14566 -772 22052 165
Østlands-Posten  12118 11946                             172 8167 -368 12029 171
Øyene 3769 3660                             109 3040 -108 3640 127

Dette betyr tallene:

Netto totalt: Gjennomsnittlig antall kjøpere av én utgave gjennom hele 2016.
Papir totalt: De som enten har abonnement kun på papir, eller både papir og digitalt.
Digitalt totalt: De som kun har digitalt abonnement, eller både papir og digitalt.

LES OGSÅ: Slik blir hverdagen uten bil – bli med på en helt spesiell uke

Artikkeltags