Coop gjør stor endring: Duket for kraftige jobbkutt

KUTTER UT: Coop kutter ut varefremmere fra 1. juni neste år.

KUTTER UT: Coop kutter ut varefremmere fra 1. juni neste år. Foto:

Coop kaster som siste dagligvarekjede ut eksterne varefremmere i butikkene sine. Det betyr at hundrevis av ansatte fratas arbeidsoppgavene sine.

DEL

(Nettavisen): Dagligvarekjempen Coop bekrefter til Nettavisen at de kutter ut eksterne varefremmere  fra 1. juni 2019.

Dette er beslutning som norske matleverandører lenge har ventet på og fryktet. Ølprodusenten Mack har allerede signalisert at de vil nedbemanne hvis dette skjer. Trolig vil langt flere leverandører følge.

Til sammen leverer 90 leverandører varefremmingstjenester til Coop i dag. Mange av disse må dermed etter alt å dømme si opp folk når arbeidsoppgavene deres forsvinner.

– Dette har ikke vært en enkel avgjørelse. Vi har ventet i det lengste for å se om det kan finnes alternative muligheter. Vi vet at dette vil få konsekvenser for mange ansatte hos våre leverandører. De har gjort en god jobb for Coop i mange år, og må nå trolig se etter en ny jobb, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til Nettavisen.

LES OGSÅ (+): Åpner ny frisørsalong i morgen: – Det er helt kaos akkurat nå

Vareplassering

Varefremming går ut på vareplassering i butikkhyllene, produktdemonstrasjoner og hylleombygging. Mange hundrevis av mennesker jobber med dette i Norge i dag.

Slik Nettavisen skrev i oktober, mister flere hundre personer jobben hos leverandørene som følge av at Rema 1000 kutter ut ekstern varefremming fra nyttår.

Blant annet kuttet leverandørkjempen Orkla, selskapet bak blant annet Grandiosa, Stabburet, Toro og Nidar, ut varefremming totalt, slik at 200 mistet jobben bare hos dem.

At Coop som siste av de tre store dagligvarekjedene kutter ut varefremming, kan potensielt ha enda større konsekvenser.

Til Nord24 uttalte Mack-sjef Harald Bredrup i forrige uke at de vil være nødt til å nedbemanne hvis også Coop kutter ut ekstern varefremming. 

– Dette vil ramme hele industrien. Rema 1000 har sagt opp avtalen fra 1. januar i år, men vi avventer situasjonen. Det blir nå veldig avhengig av hva Coop velger å gjøre – deres beslutning venter nok alle spent på. Sier også Coop opp avtalen, vil det åpenbart få konsekvenser for oss, uttalte  Bredrup til Nord24.no.

LES OGSÅ (+): Her vil de bygge 400 nye boliger – men det kan bli lettere sagt enn gjort ...

Coop: – Helt nødvendig

Kristiansen i Coop sier at beslutningen tvinger seg fram hos Coop, ettersom de må konkurrere med Rema 1000 og Norgesgruppen.

– Dette er helt nødvendig i en bransje i stor endring og med knallhard konkurranse. Våre konkurrenter har allerede gjort lignende tiltak, og for å være konkurransedyktige må vi også gjøre tiltak som effektiviserer butikkdriften, sier Kristiansen til Nettavisen.

Norgesgruppen kuttet ut ekstern varefremming allerede i 2015, mens Rema 1000 kunngjorde i sommer at de gjør det samme fra nyttår.

– Dette har skapt ytterligere et konkurransefortrinn mellom kjedene når det gjelder kostnader og effektivitet i butikk. Når vi vet at Norgesgruppen med sin makt allerede har bedre innkjøpsbetingelser enn oss, måtte vi ta tak i dette, sier Kristiansen.

LES OGSÅ (+): Anders (46) måtte bli hjemme: – Jeg nærmer meg en grense for hva som er mulig

Ikke full oversikt

Han sier at Coop ikke har oversikt over hvor mange ansatte dette gjelder hos deres leverandører.

– Vi vet at dette berører veldig mange ansatte hos våre leverandører, og de har gjort en god jobb. Konkurransen er så hardt og handler i stor grad om innkjøpsbetingelser og å drive butikker mest mulig effektivt og gi lavest mulig priser til kundene, sier Kristiansen.

Han sier at ny teknologi har gjort deler av jobben til varefremmerne overflødig.

– Med teknologi knyttet til spesielt hylleplassering er det mer effektivt at våre ansatte å gjøre denne jobben. Det er ikke noe poeng at vi venter på at leverandørene skal komme til butikken og sette ut varene, sier han.

LES OGSÅ (+): TBs anmeldere spiste julemat fra himmelen på Paparazzi: – Tilbehøret er jo alene verdt turen hit

Plassere av andre grunner

Kristiansen sier at for kundene vil ikke endringer merkes i noe særlig grad, utover at butikkhyllene forhåpentligvis vil være sjeldnere tomme.

Han avviser at Coop gjør dette for å gi sine egne merkevarer en mer prominent plassering.

– Coop er den eneste aktøren som bygger hyllene ut av hva kundene handler. Vi bruker anonymisert kundedata fra 1,6 millioner kunder og eiere om hvordan de handler og plasserer varene deretter. For eksempel plasser vi produktene etter kategori og ikke merkevare, sier han.

LES OGSÅ (+): Brannvesenet får kritikk – nå ber VIB-styreleder ber om detaljert plan fra brannsjefen

Gjør noen unntak

Coop gjør samtidig noen unntak fra kuttene. 

Salgsapparatet beholdes og det samme gjelder varefremming av såkalt «nonfood», altså varene i dagligvarebutikkene som ikke kan spises. Det gjelder for eksempel undertøy fra Pierre Robert eller Janus, som man kan kjøpe i mange Coop-butikker.

– Bakgrunnen for at dette beholdes er at dette er mer kolleksjonsdrevet og sesongdrevet. Det er dermed vanskeligere å drive denne delen uten tett samarbeid med leverandørene, sier Kristiansen.

Artikkeltags