Fredag må vi forberede oss på et kraftig prissjokk på Vinmonopolet.
– Det blir et prissjokk vi aldri tidligere har opplevd på Vinmonopolet, skriver Ulf Dalheim i Vinpuls.
VinPuls har studert 11.209 prisøkninger og funnet ut at 457 røde viner, 342 hvite viner og 113 musserende viner får en prisøkning på mer enn 10 prosent.
Prisene hos Vinmonopolet justeres tre ganger i året.
Les også: – Tør ikke å tenke på prisene på Vinmonopolet fremover
– Svak krone spiller en stor rolle
– Hvordan påvirker den svake kronen denne kraftige prisoppgangen?
– Det er en ganske stor del av bilde, men så er det også dyrere råvarepriser, dyrere pris på papp, glass, emballasje og arbeidskraft, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl hos Vinmonopolet til Nettavisen.
Nordahl forteller at «dyrtiden» påvirker dem sterkt.
– Det er grossistene som avgjør prisfastsettelsen, presiserer Nordahl.
– Venter dere storinnrykk torsdag?
– Det gjenstår å se. Men vanligvis får vi ikke det, altså. I en vanlig uke ligger fredag dobbelt så høyt som torsdag, sier Nordahl.

Rødvin til 160 kroner overrasker: – Stemmer det virkelig at denne koster så lite? Dette er et kupp uten sidestykke
Opp ti prosent
– En så kraftig prisoppgang – lenge siden sist?
– Ja, det er det. I snitt får vi nå en prisoppgang på fem prosent. Men for basisutvalget, 84 prosent av salget i butiikk som treffer flest kunder, er oppgangen 2,5 prosent.
– Og for 1500 produkt går prisen ned, ifølge Nordahl.
Øker fra 100 til 200 kroner
Ifølge Ulf Daleheim hos Vinpuls, får 9725 produkter prisøkning. Noen priseksempler er fransk konjakk, som blir 7000 kroner dyrene, 19 produkter blir mer enn 1000 kroner dyrere og 694 varer går opp med mer enn 100 kroner.
Likevel – det som før var billig hvitvin, «Fernandez de Piérola Tempranillo Blanco» fra Spania, øker fra 99,90 til 200 kroner.
– Opp 1,6 prosent
Samfunns- og myndighetskontakt Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet kommer med følgende presisering:
– Det mest korrekte å bruke er at prisøkningen på Vinmonopolet er på 1,6 prosent, som er et snitt beregnet ut i fra alle våre aktive varer der noen øker, noe reduseres og noen er uendret. Gjennomsnitt økning på basisutvalget er 1,37 prosent, sier han til Nettavisen.
– Vi har nesten 35.000 produkter i vårt sortiment. 2/3 av disse forblir uendret i pris.

Eksperten tror dette kan bli en norsk favoritt: – Utrolig godt priset

Nordmenn har fått øynene opp for «nytt» vinland
