Gå til sidens hovedinnhold

Ranveig gir råd til ledere i koronakrisa: – Du kan si at jeg gikk ned på fredag og opp på mandag

Ranveig Rønning Saaghus gikk fra overfylte til tomme ordrebøker på dagen. Nå forsøker hun å snu seg rundt – for kundene trenger rådene hennes mer enn noen gang.

– Jeg sitter og ringer rundt nå og er veldig fascinert av hvor bra det fungerer å møtes digitalt. I dag har jeg hatt kontakt med folk i Nord-Norge og vist fram powerpointer og hatt halvannen times coaching med en på hjemmekontor med barnevogn i bakgrunnen, sier lederutvikler og Transition Coach Ranveig Rønningen Saaghus, som driver sitt eget firma, Saaghus kurs & foredrag – nå fra hjemmet i Holmestrand.

Saaghus har vært i bransjen i 18-19 år og bistår rundt 30 kunder, i alle bransjer og størrelser – fra 130 til 15 ansatte. Plutselig kom koronakrisen, og en situasjon hvor hun selv trengte det hun har lært bort til ledere gjennom mange år.

– Jeg gikk fra overfylte til tomme ordrebøker nærmest på dagen. Du kan si at jeg gikk ned på fredag og opp på mandag. Fra å bli litt satt ut og tenke: «Oi, hva betyr dette for meg?», så ble det klart at nå er det mange som trenger en som meg – hvordan kan jeg snu meg rundt og gjøre det mulig? Erfaringen med motbakker har jeg hele tiden hatt med meg inn i arbeidet, men jeg har ikke før opplevd en krise som berører hele landet, sier Saaghus.

LES OGSÅ (+): Måtte si opp 30 ansatte og pantsette huset – nå står Steven midt oppi krisa igjen

De viktige medarbeiderne

Den travle hverdagen består til vanlig av kurs, individuelle samtaler, coaching av ledergrupper, oppfølging av daglig ledere, organisasjonsutvikling, merkevarebygging og bygging av bedriftskultur. Nå er det meste utsatt, kanskje fram til høsten. Saaghus har alternativet med å permittere seg selv. Men det betyr tre uker uten lønn. Hun velger å se at det er et behov nå. Ledere spør om råd i situasjonen som har oppstått.

– Denne tiden krever mer fra lederne og en bevissthet rundt måten å lede på. Nå har folk det annerledes på arbeidsplassen sin. Mange har ansatte som er permittert eller har hjemmekontor. Lederne har en vesentlig rolle i å støtte og utfordre medarbeiderne sine. Samtidig har de hovedansvar for bunnlinje og risikovurderinger. Det er en vanskelig oppgave, som de nå skal stå i over tid, sier Saaghus.

Hun forteller at det kan være fristende å lukke døra for å konsentrere seg om å redde bedriften. Men man må absolutt ikke glemme medarbeiderne i en krisesituasjon som denne, det er nettopp de som skal redde virksomheten.

LES OGSÅ (+): Nå må de tenke nytt: Kjører ut undertøy og nybakt brød

Man reagerer ulikt

– Både ledere og ansatte reagerer ulikt. Når du som leder for eksempel har sendt ut permitteringsvarsel for første gang: Det gjør noe med deg. Lederen må gå i seg selv og spørre: «Hva skjer med meg i denne krisen? Hvilken leder er jeg nå – og hvordan framstår jeg?»

Føler en leder stor frykt for selskapet, er det viktig at den ikke smitter over på medarbeideren på en uklok måte. Lederen bør heller ventilere engstelsen overfor noen andre, som en coach eller rådgiver.

Tips for ledere i krisetider

  • Snakk daglig med medarbeiderne. En kort oppdatering digitalt på egnet tidspunkt.
  • Vær tilgjengelig for medarbeiderne. Fortell hvordan de når deg. Gjør terskelen for å ta kontakt lav.
  • Snakk troverdig om at du bryr deg om hjemmesituasjon og arbeidssituasjon. Gjør tiltak som viser det.
  • Hvis du ikke har tid selv; aktiver medarbeidere du vet er gode faglige og menneskelige støttespillere for andre. La dem bruke tid til å være nettopp det.
  • Oppdater jevnlig dine tanker om status for virksomheten, endrede mål, tiltak, planer og mulige planer.
  • Spør hva de trenger for å holde motivasjonen oppe og hjulene i gang.
  • Legg til rette for digitale kaffepauser gjennom uken.

Kilde: Saaghus kurs & foredrag

En annen felle som er lett å gå i, er å håndtere situasjonen enøyd. Det er to grøfter å gå i: Se for seg skrekkscenariet og rigge for det, eller først og fremst være opptatt av å tenke framover: Hvor er vi når vi kommer ut av krisen. En leder trenger å tenke på begge deler, men da er det viktig å huske at ikke medarbeiderne nødvendigvis tenker slik. Ledernes fokus må være: Hva trenger han eller hun i situasjonen vi er i akkurat nå?

– Det som skiller oss, er ofte hvor lang tid det tar fra å gå i stillstand til å flytte oss over i bevegelse og handling. Du kjenner deg selv og du kjenner nettverket ditt. Er du den som kan trekke andre opp eller trenger du mennesker som kan trekke deg opp. Også dette er en dugnad i næringsliv og ledernettverk, sier hun.

Lav terskel for å ta kontakt

Saaghus er også opptatt av at: Ja, det kommer læring ut av kriser – men lederen trenger først og fremst å fokusere på hva medarbeiderne trenger for å håndtere hverdag og arbeidsdag.

– Det er ikke så klokt å hele tiden si ting som «dette vokser vi på», eller lignende. Men observer, noter og ta det i etterkant: Hva har dette gjort med oss? Akkurat nå må lederen vært nær, ærlig og tydelig slik at medarbeiderne er trygge på hva lederen forventer og hvordan det går med virksomheten, sier Saaghus.

Mange er nå i en situasjon der fysisk nærvær ikke er mulig. Da er det vesentlig at lederen uttrykker at det er lav terskel for å ta kontakt. Man kan gjerne ha et digitalt morgenmøte. Og om medarbeideren er permittert eller på hjemmekontor: tenk helt likt.

– Også de permitterte må følges opp og taes med på møtene, sier hun.

Velge og velge vekk mennesker

Generelt råder også Saaghus til å tenke igjennom hvilke mennesker i omgivelsene våre som er viktig for oss nå.

– I krise er det både viktig og lov å velge og velge vekk. Enkelte stemmer bør vi inntil videre legge på en hylle på loftet, fordi de ikke gjør oss godt der vi er nå. Det gjelder privat, i bedrifts-nettverk, og ikke minst stemmene i media, sier hun.

Kommentarer til denne saken