Seks gode råd som demper koronastresset

TA VARE PÅ DEG SELV: – Det tar på å være i en nasjonal og internasjonal krise, skriver Bente Josefsen. Hun har en rekke tips for å komme seg gjennom den nye hverdagen.

TA VARE PÅ DEG SELV: – Det tar på å være i en nasjonal og internasjonal krise, skriver Bente Josefsen. Hun har en rekke tips for å komme seg gjennom den nye hverdagen. Foto:

Av

Det er ikke alle strategiene vi tyr til akkurat nå som er av det gode slaget, selv om vi trenger litt kos.

DEL

Meninger (Tønsbergs Blad) Hva skjer med oss nå i disse koronatider hvor vi står under stort mentalt stress og press? Kan det være at vi automatisk tyr til ting som gjør oss dårligere rustet til å tåle det hele fysisk og psykisk? Det varsles om utsolgte hyller på polet. Mange hamstrer sjokolade og potetgull som om deres siste time var kommet. Atter andre har nå fast adresse på Netflix.

Er dette så lurt og hvorfor gjør vi det?

Koronaviruset har på kort tid snudd den verden vi kjenner på hodet. Småbarnsforeldre skal nå være supermennesker som sjonglerer hjemmeskole mens de har hjemmekontor og holder orden på et hus hvor hele familien nå tilbringer tiden 24/7. Situasjonen fremkaller jo også uro for hva som vil skje med arbeidsplassen, økonomien, eller for konfirmasjonen man skulle hatt.

Hvor lenge kan vi stå i det?

Denne uroen skal vi håndtere sammen med et tidsskjema som ikke går i hop og en ekstremsportvariant av familiær nærhet. Samtidig bør vi fremstå som positive og stødige voksenpersoner. Hvordan i alle dager skal vi kunne stå i dette enorme presset og på ubestemt tid?

Det er helt menneskelig at vi i slike situasjoner føler behov for noe vi tenker skal pigge oss opp eller roe oss ned. Når du sitter der sliten som et slips i sofaen om kvelden, ser på et hus som er kaotisk etter dagens hjemmeskole, hjemmekontor, lekestue og krigssone – og du vet du burde ryddet. Men først må du faktisk puste ut litt. Hjernen til mange vil nå skrike etter noe som gir umiddelbar belønning. For noen blir nå «løsningen» alkohol, for andre sukker og for atter andre store mengder skjermbruk. Vi tenker at vi fortjener dette, vi må jo kunne unne oss og kose oss litt ekstra nå.

«Må» du bare ha sukker?

Så er jo spørsmålet om dette er en lur strategi all tid vi faktisk ikke vet hvor lenge dette vil vare. Vil det å innta masse alkohol, sukker og drukne i tv-serier gjøre oss rustet til å stå i denne situasjonen i lang tid? Hva med barna som lever med foreldre som nå har steppet opp alkoholkonsumet, gir det barna den trygghet og nærhet de trenger?

Hyller med alkohol blir utsolgt på polet. Noen tenker at det er kjekt å ha, men dessverre er det nok mange som nå faktisk drikker opp det de har hamstret. Institusjoner for avrusning blir stengt på grunn av koronaviruset. Hvilke konsekvenser vil dette få nå som alkoholkonsumet er økt?

«Men jeg er vel ikke avhengig av alkohol», tenker du kanskje. Jeg drikker ikke så ofte eller så mye. Visste du at du verken trenger å drikke mye eller ofte for å ha en avhengighet?

Hva med avhengighet til sukker? Merker du nå en stor trang til å innta sukker og andre raske karbohydrater som brød, pasta, ris og potetgull, kan det være et varseltegn.

Skiller på avhengighet og skadelig bruk

Vi skiller på det vi kaller et skadelig bruk og avhengighet både til sukker og alkohol. Har du et skadelig bruk, kan du «ta deg i nakken» og redusere eller kutte ditt forbruk. Er det snakk om en avhengighet er det dessverre ikke så lett. Hvordan kan du vite om du har en avhengighet eller ikke? Still deg følgende spørsmål, har noe av dette skjedd siste året:

  • Har du hatt episoder hvor du har spist mer sukker eller drukket mer alkohol enn du hadde tenkt?
  • Hender det at du har forsømt noen av dine daglige gjøremål som følge av inntak av sukker eller alkohol, f.eks. vært så sliten dagen derpå at du ikke har orket det du hadde planlagt?
  • Har du tenkt at du bør endre dine vaner knyttet til inntaket av sukker eller alkohol?
  • Har noen klaget på ditt inntak, eller ville de gjort det om de så deg?
  • Har du vært helt opptatt på tanken om når du neste gang skal få handlet og inntatt sukker eller alkohol?
  • Har du brukt sukker eller alkohol til å lindre stress, nedstemthet, irritasjon, slitenhet eller smerte?

Har du to eller flere ja på alkohol er sannsynligheten stor for at du har en avhengighet. Når det kommer til sukker, kan du være avhengig om du svarer ja på fire eller flere av spørsmålene.

Her er mine beste tips

Så hva kan vi så gjøre i stedet for å pigge oss opp eller drukne våre sorger i sukker og alkohol? Tenk nøye etter, hva trenger du faktisk nå, hva vil gjøre deg best mulig rustet fysisk og mentalt, hva vil gjøre deg til den beste versjonen av deg? Er det ikke det du faktisk nå trenger, å unne deg å ha virkelig overskudd til å overleve dette koronaviruset enten du blir rammet av viruset eller rammet av konsekvensene av dette? Mine beste tips i denne tiden er disse:

  • Få i deg bra og næringsrik mat.
  • Bruk mindre alkohol (har du avhengighet må du avstå).
  • Sørg for mer søvn – det tar på å være i nasjonal/internasjonal krise, så fall ikke for fristelsen å snu døgnet.
  • Ha faste gjøremål, lag struktur og rutiner i hverdagen, ha faste gjøremål.
  • Dagslys er viktig – kom deg ut en tur hver dag (dersom du kan, hvis ikke kan du sitte ved et vindu hvor du får dagslys). Dette påvirker søvn og mental helse.
  • Legg inn pustepauser i hverdagen.

Husk også å følge myndighetenes råd for å forebygge smitte. Dette er årets viktigste dugnad!

Artikkeltags