Sigmund gleder seg over at flere vil betale for digitale nyheter på tb.no: – Vi setter stadig nye daglige leserrekorder, senest denne uken

FLERE PÅ NETT: Den sterke veksten i digitale abonnement i Tønsbergs Blad gleder sjefredaktør Sigmund Kydland.

FLERE PÅ NETT: Den sterke veksten i digitale abonnement i Tønsbergs Blad gleder sjefredaktør Sigmund Kydland. Foto:

I sommer hadde Tønsbergs Blad for første gang flere abonnenter digitalt enn på papir.

DEL

– Vi har en hyggelig utvikling i opplagstallene, med en sterk vekst i digitale abonnenter. Det viser at våre lesere vil betale for godt, digitalt innhold, sier Sigmund Kydland, ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad.

Det totale abonnementstallet for Tønsbergs Blad er nå 22.563, en oppgang på 0,6 prosent fra første halvår i 2019 til første halvår i 2020, viser de offisielle leser- og opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforbund og TNS Gallup. Disse tallene offentliggjøres to ganger i året.

Lesertallene er derimot ikke like lystig lesning. Her er det en nedgang på 2,5 prosent fra andre halvår i 2019 til første halvår i 2020.

– Fallet i antall lesere henger sammen med nedgangen på papir, noe som er uavvendelig, sier Kydland.

LES OGSÅ (+): Bygde egne lokaler og trenger flere ansatte: – Hvis vi skal fortsette å vokse, må vi ha mer plass

Daglige leserrekorder

Økningen på nett eskalerte under koronasituasjonen. 17. mars, fem dager etter at landet ble stengt ned, uttalte Kydland til Vestviken24:

– Vi har en svært viktig samfunnsrolle. Hele staben står bak den store jobben som legges ned nå.

Kydland forteller at suget etter nyheter ikke ser ut til å dabbe av.

– Vi setter stadig nye daglige leserrekorder, senest denne uken. Behovet for å holde seg oppdatert på godt, lokalt innhold er sterkt og tydelig.

LES OGSÅ (+): Arkitekt Thorvald Bernhardt vil ha to nye gangbruer ved kanalen: – Når man får blindveier, som gjør at man må stoppe opp, blir det veldig hemmende

Flere digitalt enn papir

I vår lanserte Amedia det nye abonnementstilbudet Alt+, som gir tilgang til alt innhold i over 70 aviser over hele landet. Det har blitt svært populært blant Tønsbergs Blads lesere, som faktisk ligger på fjerde plass blant alle avisene i Amedia.

Kydland forteller at avisen i sommer passerte en milepæl ved at den har flere digitale abonnenter enn papirabonnenter.

– Det betyr at vi innretter oss etter en yngre abonnentgruppe. Vi vet at Tønsberg er et attraktivt område for å etablere seg, sier han.

– Hva med de eldre?

– Vi lager avis for alle. På tb.no kan man alltid holde seg oppdatert, mens vi også lager innhold for dem som vil fordype seg, sier Kydland, i det som er et hektisk jubileumsår for Tønsbergs Blad.

Netto Lesere i 1000 DIGITALT TOTAL TOTALT (inkl. PAPIRAVIS) PAPIR/ Eavis DIGITALT TOTALT 20/1 ENDRING DIGITALT 20/2 mot 20/1 TOTALT (inkl. PAPIRAVIS) 20/1 ENDRING TOTALT 20/1 mot 19/2
GJENGANGEREN 10,6 16,1 10,1 9,8 0,8 16,4 0,1
JARLSBERG AVIS 3,7 9,2 7,2 3,3 0,4 9,9 -0,6
SANDE AVIS 2,1 5,2 4,3 2,1 0 5,3 0,1
SANDEFJORDS BLAD 21,8 32,3 19,4 21,6 0,2 32,5 2,4
TØNSBERGS BLAD 43 60,8 33,6 42,9 0,1 64,2 -2,5
ØSTLANDS-POSTEN 21,9 31,1 18,6 20,9 1 31,3 1,7
ØYENE 1,8 9,8 8,6 1,4 0,4 10,1 -1,4








Artikkeltags

Kommentarer til denne saken