Siden oljeprisfallet i 20 14 har kronen svekket seg 20 over prosent mot euro og det dobbelte mot dollar. Ekspertene, som har store problemer med å forklare hvorfor det er slik, tror kronen fortsatt vil holde seg svak.

LES OGSÅ:Klar melding til Torp – hit vil leserne

Mye for pengene

Dette gjør det skikkelig moro å være turist fra USA og mange europeiske land – som for eksempel Tyskland. De får mye for pengene i et land som ellers er kjent for å være forskrekkelig dyrt.

Hele Norge opplever økt tilstrømning av utenlandske turister, men Vestfold er det fylket i landet med størst vekst av alle fylkene når vi sammenligner perioden januar til juli i fjor med tilsvarende periode i år. Utlendinger sto for 121.877 kommersielle overnattinger (hoteller, hytter camping), mot 58.282 i 2018, en vekst på drøyt 109 prosent.

Øyvind Hagen, sjefen på Quality Hotel Tønsberg, er ikke i tvil om at den svake kronen er den vesentligste årsaken til den kraftige veksten. Han har nettopp vært i Madrid, og anslår at om bord i flyet hans sørover, var nærmere 70 prosent av passasjerene spanjoler som hadde vært på ferie i Norge. Han mener svak krone bare er «good news» for norsk reiselivsbransje. En sterk krone er det stikk motsatte.

Øyvind_Hagen_direktør_Quality_Oseberg_reiseliv_hotelldirektør_Tønsberg_Lindalplan_Brygga
Øyvind_Hagen_direktør_Quality_Oseberg_reiseliv_hotelldirektør_Tønsberg_Lindalplan_Brygga(FOTO: )

Særlig er det tyskere, amerikanere og nederlendere som strømmer til Vestfold. I juli sto tyske turister for 12.858 overnattinger, mot 3.533 året før (+263 prosent), amerikanske for 9.024, mot 2.104 (+329 prosent) og nederlandske for 6.838, mot 1.646 (+315 prosent).

LES OGSÅ:Det kan gå mot slutten for væskeforbud på flyreiser

Ikke hele forklaringen

– Når det gjelder betydningen av svak krone, som gjør det det billigere for utlendinger å komme til Norge og dyrere for nordmenn å reise ut, så vil jeg si at det er én forklaring på utenlandsveksten. En like viktig del av forklaringen vil være at norsk reiseliv tilbyr produkter og opplevelser som både nordmenn og utlendinger vil ha. Tidligere har vi pekt på et teknologiskifte som bransjen selv kan ta æren for, nemlig bookingsystemer og digitale løsninger som gjør det lettere for gjesten å booke, betale, få informasjon og dele opplevelsene. Moderne løsninger og markedsføring gjennom moderne kanaler har gjort Norge til en vellykket ferienasjon, sier seniorrådgiver Vivil Hunding Strømme i Næringslivets hovedorganisasjon Vestfold og Telemark.

Nordmenn reiser fortsatt utenlands

Norske utenlandsstudenter sliter med dyre euro og dollar, men den svake kronen har ikke skremt nordmenn fra å reise utenlands. Ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå, økte utenlandsreisene med fly med 30 prosent i andre kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Både fritidsreiser og jobbreiser er inkludert i det tallet.

Selv om mange reiser ut, er hjemlandet fortsatt det foretrukne feriestedet for nordmenn. En undersøkelse Kantar TNS (Norges største markedsanalysebyrå) gjorde for NHO, viste at seks av ti nordmenn planla å feriere i Norge i år, litt flere enn tidligere år. Og ikke uventet er hytteferie svært populært.

LES OGSÅ:Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud

Tine Kleive-Mathisen, som er markedssjef på Torp Sandefjord lufthavn kan ikke si at hun direkte har merket den svake krona, men hun ser ikke bort fra at den økende interessen for reiser til land som Polen og Latvia kan tyde på at nordmenn har oppdaget at der får de mye for pengene, sammenlignet med andre steder i Europa. Veksten i antall passasjerer på direkterutene til Nord Norge viser også at Norge er et populært feriemål både for utlendinger og nordmenn.

(FOTO: )

Da kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO reiseliv ble intervjuet av nettavisen E24 i sommer og ga klart uttrykk for at det er en klar sammenheng mellom kronekurs og hotellbestillinger.

– Hvis kronekursen svekker seg med én prosent, stiger hotelletterspørselen med én prosent, sa hun.