– Alt vi gjør i dag er basert på kundeinnsikt. Det er veldig viktig for oss å vite hva våre kunder er opptatt av, og vi har derfor jevnlig kontakt med fokusgruppene våre som tester innovasjoner før vi lanserer dem, sier markedssjef Trude Nilsen.

Fokusgruppene til Komplett består av 100 personer, hvor 60 prosent av dem tilhører generasjon z, og er dermed 24 år eller yngre.

I tillegg til å få konstante tilbakemeldinger fra den yngre målgruppen, har nettbutikken også tatt nye grep for å nå bedre ut til de unge mens de handler.

Når kundene ser på produktene vil de bli eksponert for både bilde, video og tekst. Vi opplever at video har blitt enda mer relevant de siste årene, men ikke kun for generasjon z, sier sosiale medier-sjef Bettina Holberg Skjeggerud.

Til stede på sosiale medier

Den yngste generasjonen forbrukere bruker mye tid på sosiale medier. I fjor la Medietilsynet fram en rapport som viser at 95 prosent av alle barn og unge mellom ni og 18 år eier egen smarttelefon.

89 prosent av barna og ungdommene oppga at de hadde brukt mobilen dagen før de svarte på undersøkelsen, og 49 prosent av dem opplyste at de hadde brukt mobilen to timer eller mer den dagen. Både sosiale medier og spill scorer høyt på listen over aktiviteter utført på smarttelefonen.

Det er nettopp statistikk som dette som gjør at Komplett bruker mer og mer tid på plattformer de vet unge er på.

– Vi er til stede på Snapchat, YouTube, Facebook og streaming-tjenesten Twitch. Faktisk så er vi en av Norges største kommersielle aktører på Twitch, sier Nilsen.

(Saken fortsetter under bildet)

STREAMING: Komplett-medarbeiderne Witold Skalski og Kjell Øyvind Nenseth sjekker at alt er som det skal under streaminger.
STREAMING: Komplett-medarbeiderne Witold Skalski og Kjell Øyvind Nenseth sjekker at alt er som det skal under streaminger.(FOTO: )
 

Får hjelp av følgerne

Netthandelsgiganten bruker kanalene til markedsføring og til å kommunisere med generasjon z.

– Det er tydelig at det er den generasjonen som er størst representert når vi ser på hvem som følger med på våre sosiale medier-kontoer. Når vi vurderer å ta inn et nytt produkt, bruker vi disse kanalene for å få tilbakemeldinger på om det er noe de ønsker i vår nettbutikk, sier Holberg Skjeggerud.

Selv om Komplett markerer seg på flere av de sosiale mediene, er det særlig én som peker seg ut med rask vekst i antall følgere de siste årene.

– Vi streamer gamere som spiller dataspill cirka én gang i måneden på Twitch, og mellom 500 og 2.000 ser våre streams. Dette er noe vi var tidlig ute med, og har hatt større fokus på de siste to-tre årene, sier Holberg Skjeggerud.

Brukertilpasset innhold

Det er ikke bare på sosiale medier at nettbutikken tilpasser seg etter de yngre brukerne. I løpet av de siste årene har mer og mer av trafikken inn til Komplett.no kommet fra mobilen, og utgaven på denne plattformen har endret seg deretter.

– I tillegg tilpasser vi nå også innholdet på siden til hver enkelt som handler hos oss. Nå er det algoritmer som avgjør hvilke type produkter som vises. Det er nemlig veldig viktig å være så relevante som mulig, sier Nilsen.

(Saken fortsetter under bildet)

I GAMINGROMMET: Markedssjef Trude Nilsen og sosiale medier-ansvarlig Bettina Holberg Skjeggerud i Komplett, prøver noe av utstyret som brukes når nettbutikken streamer personer som spiller dataspill.
I GAMINGROMMET: Markedssjef Trude Nilsen og sosiale medier-ansvarlig Bettina Holberg Skjeggerud i Komplett, prøver noe av utstyret som brukes når nettbutikken streamer personer som spiller dataspill.(FOTO: )
 

Tenker på framtida

Fjellsport.no er en annen stor netthandelsaktør som ble startet i Sandefjord. Nettbutikksjef Christian Evensen opplyser at de ikke gjør noe konkret for å tilpasse seg generasjon z.

– Det er den desidert minste målgruppen for Fjellsport. Vår kjernegruppe er mellom 25 og 55 år, sier han.

Men selv om folk i generasjon z ikke er blant dem som handler mest på nettbutikken, tenker Fjellsport at de en gang skal bli det.

– Det viktig at vi ligger foran ved å teste nye kanaler som det er naturlig at de tar i bruk. Vi vil jo at de skal bli med videre når de er i samme alder som resten av kjernegruppa vår, sier han.

Fjellsport opplever i likhet med Komplett økende trafikk fra mobil.

– Kravene til en rask tjeneste blir bare større og større, og det er veldig viktig å levere en kjapp nettbutikk til små flater. Det er ingen fra den yngre generasjonen som kjøper våre produkter fra iPad, sier Evensen.

DETTE ER GENERASJON Z

  • Født etter 1995 og er generasjonen etter generasjon Y.
  • Flinkere, mer ambisiøse og mer endringsorienterte enn noen annen generasjon. De har høye forventninger, både til seg selv og omgivelsene.
  • Høyere utdannelse, er mer ambisiøse og mer endringsorienterte enn noen annen generasjon. De har også høyere forventninger, både til seg selv og omgivelsene, enn tidligere generasjoner.
  • Vokst opp i en verden hvor teknologi har blitt en naturlig ting, og et liv uten internett ikke hadde vært noe særlig til liv. Likevel ble de født i tider med nedgang og fattigdom på verdensbasis, og kjenner derfor til dette også.
  • Vil ikke bli bundet opp noe sted, og blåser i titler. De ønsker gjerne å lære noe, men på egne vilkår.