Stor samkjøringskampanje: – Noen sjåfører må bli passasjerer!

Parkeringsplassene nærmest skolebygningen på Bakkenteigen er nå forbeholdt samkjørere. På bildet f.v.: Veivesenets Tore Kaurin, fylkespolitiker Hans Hilding Hønsvall, sykehusets Lisbeth Johansen, høyskolens Petter Aasen og Camilla Brunvall og fylkesvaraordfører Kåre Pettersen.

Parkeringsplassene nærmest skolebygningen på Bakkenteigen er nå forbeholdt samkjørere. På bildet f.v.: Veivesenets Tore Kaurin, fylkespolitiker Hans Hilding Hønsvall, sykehusets Lisbeth Johansen, høyskolens Petter Aasen og Camilla Brunvall og fylkesvaraordfører Kåre Pettersen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Hadde vi klart å luke ut fem prosent av bilene i rushtiden, ville køproblemene langt på vei være løst.

DEL

Det sa fylkesvaraordfører Kåre Pettersen da han mandag blåste i gang en stor kampanje for samkjøring i Tønsberg-distriktet.

– Noen av dagens sjåfører må bli passasjerer dersom vi skal få bukt med køene uten å måtte bygge nye veisystemer, sier fylkesvaraordføreren

Færre biler på veiene vil også gjøre det enklere å finne tilgjengelig parkeringsplass for dem som må kjøre bil.

Men det er ikke bare samfunnet som skal ha fordeler av at flere kjører sammen i én bil. Det skal også bilistene. Gulrøttene er blant annet reserverte parkeringsplasser og redusert parkeringsavgift.

13 000 er med

Offentlige og private arbeidsgivere med bortimot 13.000 ansatte/studenter er med på kampanjen «Vestfold samkjører 2 pluss»: Fylkesadministrasjonen, Statens vegvesen, Campus Vestfold på Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN), Sykehuset i Vestfold, Færder videregående skole, Tønsberg kommune, Ås kontorsenter og Borgeskogen industriområde.

Parkerer du nær høyskolebygningen på Bakkteigen nå, uten å være deltager i samkjøringskampanjen, får du bot på kr. 600, viser rektor Petter Aasen.

Parkerer du nær høyskolebygningen på Bakkteigen nå, uten å være deltager i samkjøringskampanjen, får du bot på kr. 600, viser rektor Petter Aasen. Foto:

– Dette er også en invitasjon til andre om å bli med. Ta kontakt, oppfordrer fylkesvaraordføreren.

På høyskolen på Bakkenteigen, er de allerede godt i gang med kampanjen for å få flere bilførere til å ha minst to passasjerer i bilen.

– Vår beliggenheter, midt mellom Tønsberg og Horten, gjør det litt krevende for mange av våre ca. 6 000 studenter og ca. 600 ansatte å komme hit. For å redusere behovet for bruk av bil, har vi arbeidet for å styrke kollektivtilbudet og med å bygge flere studentboliger nær skolen. Samkjøringskampanjen er ytterligere et tiltak for å redusere bilkjøring og lette presset på parkeringsarealet, sier rektor ved HSN, Petter Aasen, til vestviken24.no.

Kamp om plassene

HSN disponerer store parkeringsarealer, totalt ca. 1 450 plasser. Allikevel er det ofte kamp om å finne en ledig parkeringsplass.

(Saken fortsetter under videoen)

Samkjøringskampanjens offisielle video:

– Nå har vi reservert de 120 plassene som ligger nærmest skolebygningen til biler som er med på samkjøringskampanjen. Parkerer du på dette området uten samkjørings-oblat i frontruten, får du nå et parkeringsgebyr på 600 kroner, forteller Petter Aasen.

– Vi heier på samkjøringskampanjen, sier veivesenets Tore Kaurin.

– Det skal egentlig ikke så mye til før trafikkmengden blir merkbart redusert.

Veivesenet vil slutte seg til kampanjen i løpet av høsten, når parkeringsarealene i Statens park blir avgiftsbelagt.

Vestfold fylkeskommune, her representert ved fylkesvaraordfører Kåre Pettersen og leder i samferdselsutvalget Hans Hilding Hønsvall, tok initiativet til samkjøringskampanjen.

Vestfold fylkeskommune, her representert ved fylkesvaraordfører Kåre Pettersen og leder i samferdselsutvalget Hans Hilding Hønsvall, tok initiativet til samkjøringskampanjen. Foto:

Også Statens park

– Vi vil jobbe for å kunne tilby redusert pris, evt. gratis parkering til samkjørere. Vi vil også prøve å få med de andre etatene i Statens park på kampanjen, sier Kaurin.

Tilsvarende tiltak vil bli iverksatt ved det nye rådhuset i Tønsberg og ved fylkeshuset.

– På Sykehuset i Vestfold startet vi samkjøringskampanjen forrige mandag, forteller sykehusets miljørådgiver, Lisbeth Johansen.

– Vi disponerer i dag 900 parkeringsplasser for ansatte, men opplever likevel at det er et skrikende behov for parkering. Vi har tidligere kjørt mange kampanjer for å få flere ansatte til å ta buss, og er veldig spent på responsen på samkjøringskampanjen, sier hun.

Høyskolerektor Petter Aasen tror folk om noen år vil reagere på bilder av store parkeringsplasser fulle av biler, omtrent som vi i dag reagerer på gamle TV-programmer hvor folk røyker i studio.

– Slik holdt de på den gangen. De visste ikke bedre ...

Artikkeltags