- Vi står foran en ny revolusjon

REKORD: Hydrogenbilen Hyundai ix35 FCEV har returnert fra Tyskland etter å ha danket ut Tesla, med tilbakelagte 2.383 km på ett døgn for veiregistrerte og utslippsfrie biler. Testpilot Arnt-Gøran Hartvig med ridelærer Ingri Juvstad (venstre) på hesten Vera og Monica Larsen, eier av Stall Verdens Ende, på Ødegardens Christoff.

REKORD: Hydrogenbilen Hyundai ix35 FCEV har returnert fra Tyskland etter å ha danket ut Tesla, med tilbakelagte 2.383 km på ett døgn for veiregistrerte og utslippsfrie biler. Testpilot Arnt-Gøran Hartvig med ridelærer Ingri Juvstad (venstre) på hesten Vera og Monica Larsen, eier av Stall Verdens Ende, på Ødegardens Christoff.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Hesten var i den spede begynnelse en revolusjon som framkomstmiddel. Det var også T-Forden. Nå tror ekspertene at vi står foran en ny revolusjon.

DEL

Du bør venne deg til tanken på hydrogen. Hyundai har foreløpig laget 1.000 ix35 FCEV biler for kommersielt salg.

– De neste tre-fem år vil verden se en revolusjon av hydrogenbiler. Det vil bli et like betydningsfullt transportmiddel som hesten og T-Forden en gang var, sier testpiloten, idrettsforskeren og markedsøkonomen Arnt-Gøran Hartvig.

– Det tar fire-fem minutter å fylle tanken, tilsvarende bensinbiler i dag. Det er en fordel at ladetiden elimineres, sier testpiloten.

Infrastrukturen er i startfasen, men flere ting tyder på at utviklingen her vil gå radig. Ny teknologi vil aksellerere utviklingen.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Danket ut Tesla

Hyundai ligger langt foran konkurrentene så langt. Vi vet Toyota har noe på gang først om ett år.

– Foreløpig vil den nok brukes rundt der det finnes pumper. Altså som taxi eller på lukkede områder med egen pumpe, som flyplasser. Det er jo 1.200 kjøretøyer bare på Gardermoen, påpeker han.

Testbilen har returnert fra Tyskland etter å ha danket ut Tesla, med tilbakelagte 2.383 km på ett døgn for veiregistrerte og utslippsfrie biler. Hva ligger egentlig bak en slik nyhet?

– Alt handler om prestasjon. Dette er verdens mest avanserte el-bil, med hydrogen og brenselscelle. Den er lysår foran alle andre, mener testpilot Arnt-Gøran Hartvig, opprinnelig fra Horten.

Med på reisen var fysikeren Marius Bornstein, også han fra Horten. Han har vært med som testpilot siden de to i fjor satte rekord med 700 km på en hydrogentank. Året før tilbakela de strekningen fra Oslo til Monte Carlo på hele 2260 km ved kun å bruke eksisterende hydrogenstasjoner.

LES OGSÅ: Snappet opp patent for å «redde verden»

Ønsker egen pumpe

– Det foreligger konkrete planer for våre nye lokaler på andre siden av veien her på Kilen. I den forbindelse har vi definitivt et ønske om å etablere en hydrogenstasjon, forteller Daglig leder Gunnar Gjermundsen hos Gjermundsen Auto, som blant annet forhandler Hyundai.

De er klar over at Toyota har noe på trappene neste år og ønsker å være i forkant.

– Teknikerne er enige om at hydrogen er framtiden, ikke elektriske biler. Oljeselskapene burde giftet seg med hydrogen fremfor å skyve det fra seg, sier han undrende.

Han anslår at en hydrogenstasjon vil innebære en investering på rundt 4 millioner. Tønsberg kommune har satt av områder i arealplanen til en multi-drivstoffstasjon på Gulli.

HAR PLANER: Kommunaldirektør i Tønsberg kommune, Jan Eide.

HAR PLANER: Kommunaldirektør i Tønsberg kommune, Jan Eide.

– Dette vil nok inkludere en hydrogenpumpe, tror Jan Eide, kommunaldirektør i Tønsberg kommune.

Ut over dette foreligger det ingen konkret handlingsplan for hydrogen hos Tønsberg kommune.

Et prosjekt har vært i gang noen år i Grenland, men med få rullende biler.

Flere på vei

– Vi venter på endelig bekreftelse på når vi kan lansere vår hydrogenbil Mirai, og det ser ut til at vi får biler til Norge i 2016, forteller Espen Olsen, informasjonssjef for Toyota Norge.

Bilprodusenter er enige om en felles standard for tilkobling til hydrogenpumpene. Dette gjør at infrastrukturen som bygges opp kan benyttes av alle.

– Da er det ikke hensiktsmessig at enkeltprodusenter setter opp egne hydrogenpumper.

I dag er det fem stasjoner i Norge.

– Toyota satser stort på brenselcellebiler drevet av hydrogen, og tror dette blir en like viktig teknologi som hybrid har vært de siste årene, sier Espen Olsen.

Kommentarer til denne saken