Med trykk på brystet

FLAGGER HOLDNING: Et kubansk par feiret amerikanernes opphevelse av sanksjonene mot Cuba i fjor gjennom klesvalget - han med det amerikanske og britiske flagget trykket på T-skjorta.

FLAGGER HOLDNING: Et kubansk par feiret amerikanernes opphevelse av sanksjonene mot Cuba i fjor gjennom klesvalget - han med det amerikanske og britiske flagget trykket på T-skjorta. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Reklamelogoer, fargerike frukt eller politiske budskap. T-skjorter med trykk hører nærmest våren til. Men hvordan oppsto ideen om å plassere et budskap på brystet?

DEL

Klær dekker ikke bare til kroppene våre og holder oss varme. De sier noe om hvem vi er – hva vi bryr oss om, og ikke. De antyder om du er kreativ eller praktisk, utadvendt eller mer tilbaketrukket, servil eller opprørsk.

Men vi kan også spille ulike roller og ikke minst fortelle i klartekst hva som opptar oss.

Les også: Design - en verdiskapende kraft

Umiddelbar hit

Det er derfor ikke så rart at trykk i ulike varianter har vært en nokså konstant del av motebildet. I uminnelige tider har vi skapt mønstre på stoff, og med tiden og ny teknologi var det naturlig å begynne å dekorere plaggene våre med både symboler og skriftlige meldinger. Prinsippet er både enkelt og genialt: Plasser en melding midt på brystet, hvor alle du møter ser det – en nærmest uslåelig måte å få fram et budskapet på.

– På slutten av 1950-tallet ble det utviklet ulike plasttyper som gjorde det mulig å dekorere klær med bilder og tekst. Blant de første gangene det dukket opp i motebildet var i filmen “Breathless» fra 1959. Den kvinnelige hovedpersonen, Jean Seberg, går i en hvit t-skjorte med “New York Herald Tribune» trykket på forsiden, forklarer Mats Johnsson.

T-SKJORTE-EKSPERT: Mats Johnsson,  adjunkt ved Tekstilhøgskolen i Borås.

T-SKJORTE-EKSPERT: Mats Johnsson, adjunkt ved Tekstilhøgskolen i Borås. Foto:

Han er adjunkt ved Tekstilhøgskolen i Borås, Sverige, og forsker på materialer og produksjonsmetoder. Han sier det er flere sammenfallende faktorer som gjør fenomenet med trykk på T-skjorter så populært. Det viktigste er at T-skjorta gikk fra å være undertøy til hverdagsplagg.

– Datidens trendsettere, stjerner som Marlon Brando, James Dean og Elvis begynte å gå i T-skjorte og gjorde dem dermed akseptert, forklarer han.

Perfekt sted

John F. Kennedy var en av dem som raskt forsto å utnytte dette nye blikkfanget på brystet. Allerede i 1960 gikk var han å se ikledd hvit T-skjorte påskrevet “Kennedy for president».

Tidsånden på slutten av 1960- og 70-tallet bidro også til suksessen. Det var en tid med politisk engasjement, borgerrettskamp, krigsprotester og introspeksjon – ikke minst når det gjaldt vestens koloniale arv.

– I løpet av denne perioden fikk vesten øynene opp for Asia, og plukket opp flere trykketeknikker, som batikk og shibori derfra, sier han.

Overtydelig

Å spre et budskap på sin t-skjorte, kan for mange oppleves som i overkant “høylytt». En av dem som har vært nølende til hele greia er designeren Ida Klamborn. Hun tilhører en ny generasjon motedesignere som lader sine kolleksjoner med politiske budskap om feminisme og antirasisme.

– Jeg har alltid sagt at jeg aldri kommer til å lage en skjorte med skrift på. Det virker liksom for enkelt, mener Klamborn.

Hun er på vei til Paris og en stor tekstilutstilling for å hente inspirasjon. Kanskje finner hun et mønster som vil komme til å prege hennes neste kolleksjon. Det begynner ofte med en spesiell blomst eller et kamuflasjetrykk. Deretter er skapelsesprosessen i gang.

– Alt jeg gjør må bety noe for meg. Til vårkolleksjonen jobbet jeg blant annet med rosemønster på en måte som bidrar til et slags romantisk og melankolsk uttrykk, forklarer hun.

Gjorde unntak

Men med høstkolleksjonen, som hun nettopp viste på Stockholm Fashion Week, gjorde hun unntak fra regelen og viste en skjorte med teksten “Super mega pussy vagina» trykket på brystet.

– Jeg kunne bare ikke motstå den teksten. Mens jeg skapte kolleksjonen forestilte jeg meg en fiktiv klubb, eller et hemmelig kvinnelig selskap, og strofen kjentes det som et viktig slagord, sier designeren.

Selv om man ikke føler seg komfortabel med å rope en slik melding fra hustakene, eller å gå med en slik skjorte synlig når man skal holde en viktig presentasjon på jobben, kan det kjennes godt å vite at T-skjorta under arbeidsantrekket har et budskap. Det gjelder å ha kontakt med sin indre rebell.

– Absolutt. En svart T-skjorte blir “min» og mye mer personlig dersom den er påført et trykk av mitt favorittband, sier Mats Johansson.

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

Artikkeltags