Her er bruktbilene verdt flere hundre millioner

Denne Jaguar D-type skal være den eneste av de La Mans vinnende C- og D-typene som ikke har vært igjennom omfattende reparasjoner siden den var ny.

Denne Jaguar D-type skal være den eneste av de La Mans vinnende C- og D-typene som ikke har vært igjennom omfattende reparasjoner siden den var ny. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er vanskelig å finne dyrere biler enn dem som tilbys under den kommende auksjonen på Pebble Beach i California.

DEL

Hvert år arrangeres det flere svært eksklusive bilauksjoner i forbindelse med Pebble Beach Concours d'Elegance i California som i år går av stabelen i midten av august. Det er særlig auksjonshuset RM Sotheby's som denne gangen byr på ekstremt kostbare, klassiske, biler.

Ferrari begynte for første gang å eksperimentere med midtmonterte motorer i 268 SP.

Ferrari begynte for første gang å eksperimentere med midtmonterte motorer i 268 SP. Foto:

Flere av bilene ventes å oppnå summer som vil plassere dem blant de dyreste gjennom tidene, det vil si langt over 100 millioner kroner, og i noen tilfeller over 200 millioner kroner.

Normalt er det så å si bare biler fra Ferrari som snuser på slike spinnville summer, men i år er det også andre merker som er verdsatt så hinsides høyt.

De to som har høyest prisvurdering, er det RM Sotheby's som presenterer, og det er en Jaguar og en Alfa Romeo. Begge to har et prisestimat som antyder at de kan kommer til å gå for godt over 200 millioner kroner.

Denne Ferrarien har den klassiske Colombo V12-motoren med tre Weber-forgassere, ytelsen er 222 hestekrefter.

Denne Ferrarien har den klassiske Colombo V12-motoren med tre Weber-forgassere, ytelsen er 222 hestekrefter. Foto:

Den viktigste Jaguaren

Jaguaren er en D-type fra 1955, med chassisnummer XKD 501. De virkelig verdifulle, klassiske, bilene har gjerne en historikk som gjør dem til noe mer enn bare en gammel bil, og dette er en som kan krysse av med noe ekstra. Det er vinnerbilen fra Le Mans 1956.

– XKD 501 er uten tvil en av verdens viktigste racingbiler. Den har en utrolig racinghistorie, da den har vunnet den tøffeste konkurransen i verden, det berømte 24-timers løpet i Le Mans.

Det skal bare ha blitt laget tolv av denne Alfa Romeo-modellen.

Det skal bare ha blitt laget tolv av denne Alfa Romeo-modellen. Foto:

I tillegg er den imponerende original når det gjelder karosseri, chassis og motor. Det er ingen andre Le Mans-vinnere fra denne perioden som er så original som denne bilen, sier Shelby Myers, bilspesialist hos RM Sotheby's, i en pressemelding.

Han mener den rett og slett er viktigste racingbil fra Jaguar gjennom tidene.

Under samme evenement skal de forsøke å selge en Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo Touring Spider fra 1939 som har samme ekstreme prisvurdering som Jaguaren.

Første gang i dette århundret

Det skal være første gang i dette århundret at en bil av denne typen er blitt lagt ut for salg. Den kalles "2,9" av kjennere, og bilen som skal selges er én av tolv man antar fortsatt eksisterer.

Auksjonens Ferrari 268 SP er én av to som ble laget med V8-motor.

Auksjonens Ferrari 268 SP er én av to som ble laget med V8-motor. Foto:

– Alfa 2,9 er en bil med makeløs teknikk og ekstrem eleganse, for meg representerer den det høyeste nivået av det å samle på biler, og passer perfekt inn i vårt arrangement under Pebble Beach Concours d'Elegance-uken, sier Ian Kelleher, sjef for RM Sotheby's Vestkyst-avdeling, i en pressemelding.

For to år siden gikk en Ferrari 250 GTO for 35,7 millioner dollar, 326 millioner kroner etter dagens kurs, Pebble Beach-arrangementet, en rekord som fortsatt står.

Av de ti dyreste gjennom tidene, er ni Ferrari, den siste er en Mercedes-Benz. Det kan med andre ord dukke opp flere merker på denne listen etter at RM Sotheby's er ferdige med auksjonen.

Ukjent sum

Man skal heller ikke se bort fra at det er nok en bil i listene deres som kan bli rekorddyr.

Motoren i Jaguar D-type er en rekkesekser på 3,5 liter som yter 250 hestekrefter.

Motoren i Jaguar D-type er en rekkesekser på 3,5 liter som yter 250 hestekrefter. Foto:

Det er en Ferrari, som de ikke har satt noe prisestimat på. Den har flere elementer som gjør at den kan gå for en voldsom sum. Bilen, en 1962-modell 268 SP, er nemlig en svært sjelden Ferrari. Nummer tre av seks slike biler som ble produsert, hvor bare fem fortsatt eksisterer, i tillegg er dette én av to med en 2,6 liters åtte sylindret motor. Den ble brukt som testbil til Ferraris Le Mans deltakelse i 1962.

– Dette er en av de fineste og mest attraktive 60-talls racerne fra Ferrari som har vært på markedet på mange år, sier Gord Duff, bilspesialist hos RM Sotheby's.

I tillegg har de enda en Ferrari som fort kan runde 100 millioner med god margin. En 1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider med karosseri av Scaglietti. Dette er biler som alltid går for en frisk sum, og auksjonshuset mener denne utgaven er verdt nærmere 120 millioner kroner. Det skal være den ellevte av modellen som ble bygget og den har vært i USA siden den var ny. Allerede på 1990-tallet gjennomgikk den en restaurering som den gang kostet rundt 1,5 millioner kroner. Ferrarier av denne typen har flere ganger blitt solgt for mer enn 100 millioner kroner.

Bilen her er den 11. av 50 California Spidere med lang akselavstand som ble bygget.

Bilen her er den 11. av 50 California Spidere med lang akselavstand som ble bygget. Foto:

For å komme inn på listen over de ti dyreste bilene solgt på auksjon gjennom tidene, må hammeren falle etter at budet har passert 144 millioner kroner.

Artikkeltags