Bilene er klassiske, men du gjetter ikke hva som er under panseret

KLASSIKER: E-Drive Retro skal lage en liten serie av elektriske MGA. Utgangspunktet var et svært morkent objekt som de har totalrestaurert.

KLASSIKER: E-Drive Retro skal lage en liten serie av elektriske MGA. Utgangspunktet var et svært morkent objekt som de har totalrestaurert. Foto:

Av

E-Drive Retro vil gi klassiske sportsbiler en elektrisk framtid.

DEL

Klassiske biler fra 50-, 60- og 70-tallet er drømmen for mang en bilentusiast. Det er de også for Michael M. Richardson, men bilene han selger lager ikke en klassisk motorlyd, de er helt stille.

Richardson har startet E-Drive Retro, med base i Helsinki. Der konverterer de biler med tradisjonell drivlinje til elbiler. En MGA fra 1959 er blant bilene de har tatt for seg. Utgangspunktet for denne bilen, som han nylig viste fram i Oslo, var et objekt som trengte full restaurering.

Richardson har fire donorbiler til som er klare for samme behandling.

– Vi vil være som Patek Philippe, mens alle de andre elbilprodusentene kan være Swatch. Vi trenger Swatch, men vi vil være for dem som ønsker noe helt spesielt, sier Richardson.

LES OGSÅ: Salget av millionbiler eksploderer – det selges flere Audi Q7 enn Ford Fiesta

Sikrere

Utvendig og i kupeen framstår bilen som en helt autentisk og gjennomført restaurert MGA, men under skallet er det lite som minner om 1959. I motorrommet er det en elektromotor og diverse teknologiske nødvendigheter. Alt er pakket inn på en måte som peker mot originalens motor.

– Det skal ikke se ut som det er en vaskemaskin i motorrommet.

I tillegg har bilen fått helt nye uavhengige fjæringer og skivebremser.

– Bilen har blitt langt mer komfortabel enn den opprinnelig var. Og så er den mye sikrere, med skikkelige bremser.

LES OGSÅ: Klokkene på bildet koster like mye som en luksusbil, og folk kommer fra Kina for å kjøpe dem

(saken fortsetter under bildet)

PROTOTYP: Den første bilen de konverterte var en Triumph GT6.

PROTOTYP: Den første bilen de konverterte var en Triumph GT6. Foto:

Bygges på seks til ni måneder

Batteriene er under setene og har en kapasitet på 22 kWt, mens vekten skal være omtrent som den var originalt. Det gir bilen en antatt rekkevidde på mellom 10 og 15 mil.

– Bilene våre er bestillingsvare. Vi skal ikke bygge opp noe lager av dem.

Richardson sier det tar mellom seks og ni måneder å lage én bil, og prisen er 150.000 euro.

– Vi driver ikke med resirkulering av gamle biler, men oppsirkulering.

LES OGSÅ: Tore har ledet bedriften i snart 30 år. Maken til fjoråret har han aldri opplevd.

Artikkeltags