BMW for korte turer

LADBAR: BMW X5 leveres nå som plug-in hybrid.

LADBAR: BMW X5 leveres nå som plug-in hybrid. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ved kjøring til og fra jobben, henting i barnehagen og ikke altfor lange ferieturer, er en plug-in hybrid et godt alternativ.

DEL

Med mange langturer og årlig kjørelengde på over 40.000 km i året, er bensin eller diesel bedre.

Grunnen til at plug-in ikke er fordelaktig for forbruk og miljø når kjørelengdene blir lange, er at man ikke ladet opp batteriene ofte nok.

Bilen går tom for strøm og bensinmotoren må ikke bare drive bilen framover, men må også lade batterier og dra hele systemet rundt.

Det gir høyere forbruk og dermed høyere utslipp. Dette gjelder for øvrig ikke bare BMWs plug-in.

– Vi har faktisk frarådet visse kunder å kjøpe hybrid. Når det gjelder både forbruk og miljøaspektet, er det neppe lurt å kjøpe hybrid om man kjører mer enn 10.000-15.000 kilometer i året. Kjører man lenger, anbefaler vil heller å kjøpe en bil med diesel- eller bensinmotor, sier Joakim Wike hos Vestfolds autoriserte BMW-forhandler, Bilia i Tønsberg.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

BMW X5 xDrive 40e, det tyske bilprodusentens største SUV, er i denne utgaven utstyrt med bensinmotor, elmotor med stikkontakt og et integrert navigasjonssystem som ikke bare forteller deg veien, men også automatisk gjør det på billigste og mest miljøvennlige måte.

Det vil si at bilen planlegger hvor den skal spare strøm og hvor den skal bruke bensinmotoren.

Er det mye stigninger framover, planlegger den for det. Hvis du skal gjennom en by eller tettbygd strøk, sparer den batteriene slik at det er strøm nok til å kjøre mest mulig på elmotoren der det er viktigst.

LES OGSÅ: Kjøperne har blitt 20 år yngre

FØRERPLASSEN: Man trives lett bak rattet i BMW X5, den er innredet på eksemplarisk BMW-vis.

FØRERPLASSEN: Man trives lett bak rattet i BMW X5, den er innredet på eksemplarisk BMW-vis.

Valgfrihet

Valgfriheten er stor. BMW X5 har i plug-in-versjonen tre valgmuligheter for drivverket. Den mest valgte er nok at man overlater til automatikken å velge mellom bensindrift eller eldrift – alt etter pådrag, terreng og beholdningen på batteriene. Man kan også velge å kjøre bare på bensinmotoren for å spare strøm til senere eldrift.

Bare eldrift kan også velges så lenge det er strøm igjen på batteriene når man for eksempel befinner seg i en by omringet av andre dieselspyttende SUV-er.

X5 i plug-in hybrid-utgave har en bensinmotor på to liter, 211 hestekrefter og et moment på 350 Nm. I tillegg kommer elmotoren på 113 hestekrefter. Sammen yter de to motorene 279 hestekrefter på maks pådrag. CO2-utslippet er på hyggelige 78 gram/km og forbruket etter gjengs standard er på 0,34 liter på mila. I den virkelige verden er et så lavt forbruk vanskelig å oppnå.

BMW lover 31 km rekkevidde på ren eldrift. Vi fikk ikke mer enn 22-25 km. BMW X5 i stikkontaktutførelse er 2230 kilo tung, 160 kg tyngre enn bensinutgaven, men holder greit følge med trafikken uten å føles veldig sprek.

Ladetiden fra null er 3 timer og 50 minutter hvis man plugger inn i en vanlig stikkontakt. Bruker man veggholderen fra BMW, lader man opp på 2 timer og 45 minutter. Batteriene ligger under gulvet i bagasjerommet og «stjeler» ca 150 liter bagasjevolum.

PLUG-IN: I forskjermen sitter stikkontakten hvor man lader bilens batterier.

PLUG-IN: I forskjermen sitter stikkontakten hvor man lader bilens batterier.

X5 som plug-in finnes også med en noe større bensinmotor, da yter bilen samlet 313 hestekrefter og skal koste cirka 830.000 kroner.

Prismessig kommer denne bilen gunstig ut og er med en startpris på 766.900 kroner, den gunstigste blant de bilene det er naturlig å sammenligne med. De store plug-in hybridene fra blant andre Mercedes og Volvo har en høyere inngangspris.

LES OGSÅ: Har nesten doblet salget

Oppsett

BMW X5 er et meget behagelig kjøretøy og det finnes innstillinger for det meste, alt fra økonomisk kjøring med full komfort til det mer sportslige.

Du kan justere responsen til automatgiret med åtte trinn, gassrespons, styring og ikke minst fjæringen.

På komfort kan bilen oppfattes som litt myk og stumpete, løsningen er stivere fjæring og økonomisk innstilling på resten.

X5 med plug-in er en fullverdig firehjulstrekker som trekker på alle fire selv om man kjører på ren eldrift. Det er det ikke alle hybrider som gjør.

X5s elmotor er koblet til girkasse, mange konkurrenter har koblet elmotoren direkte til et av hjulparene og blir dermed tohjulsdrevne på eldrift.

Artikkeltags