Du skal henge godt med i svingene for å ha oversikt over alt som har skjedd hos Saab etter at merket gikk konkurs i 2011.
Det skjedde etter at eierselskapet GM hadde kastet kortene, og i praksis gitt Saab til nederlandske Spyker.
Konkursboet havnet etter hvert hos det svensk-kinesiske selskapet NEVS Men i likhet med Spyker manglet de også kapital, og lenge så det ut som det gikk mot en ny konkurs.
LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO
Fire helt nye biler
Men takket være konkursbeskyttelse og nye avtaler, har NEVS klart å holde hodet over vann, helt til de tidligere i år kunne gå ut med gode nyheter: De har skaffet seg store samarbeidspartnere som går inn med betydelig kapital.
Nå er det ny optimisme ved fabrikken i Trollhättan. Nylig la NEVS fram planene for en ny storsatsing, som etter hvert skal gi oss fire helt nye bilmodeller.
De ligger nødvendigvis noe fram i tid. Det er ikke gjort i en fei å utvikle helt nye bilmodeller, men NEVS skal korte ned ventetiden med å gi nytt liv til en gammel kjenning.
LES OGSÅ: Må tilbake til jappetiden for å finne like godt salg
Ikke etter planen
Det handler som Saab 9-3, en bil som debuterte helt tilbake i 2002. NEVS har tidligere produsert endel eksemplarer av denne med bensinmotor, og de har også laget et håndfull elektriske utgaver.
Nettopp elbil-utgave av 9-3 var en av bilene NEVS erklærte at de ville satse på da de tok over Saab. Planen var da å få i gang produksjonen kjapt og komme opp i store volumer.
Slik gikk det altså ikke, men nå skal det være klart for en ny satsing på denne modellen.
LES OGSÅ: Bilen vi kjøper usett
Får ikke hete Saab
Produksjonen skal starte neste år. Her er det snakk om å produsere biler, minus batterier og drivlinje, ved fabrikken i Trollhättan. Så skal bilene skipes til en fabrikk i Kina hvor dette skal monteres.
Det er foreløpig uklart om NEVS kun satser på salg i Kina, eller om de også vil forsøke å selge bilen i Europa.
En stor utfordring blir uansett hva bilene skal hete. NEVS har nemlig mistet rettighetene til Saab-navnet, etter alle problemene selskapet har vært gjennom. Men her skal de være i en prosess for å forsøke å få dette tilbake.
LES OGSÅ: BMW for korte turer
Tøff konkurranse
Selv om det begynner å bli en stund siden konkursen, har Saab-navnet fortsatt en god standing i mange markeder, og for NEVS blir det ansett som svært viktig å finne en løsning her.
Om bilen kan være konkurransedyktig i 2016, er naturligvis en annen sak. Grunnkonstruksjonen er altså hele 13 år gammel, det er mye for en bilmodell.
De siste årene har også en rekke helt nye elbiler kommet ut på markedet. Det gjør det ikke enklere for NEVS å skulle hevde seg i dette markedet.