– Årsaken til høy lojalitet overfor et bilmerke er at eierne har vært fornøyd med kvaliteten på merket, at merket har holdt tritt med den teknologiske utviklingen og at eierne er tilfreds med servicen de får fra forhandlerne av merket, sier Finn Jørgensen.
Han er en av forskerne blant en av de mest grundige undersøkelsene av merkelojalitet ved bilkjøp som er utført her til lands.
LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO
35 prosent velger Toyota igjen
Ifølge undersøkelsen er sannsynligheten for at en Toyota-eier kjøper en Toyota neste gang, 35 prosent. Mens sannsynligheten for at en Renault-eier igjen vil velge Renault bare er på 10 prosent.
Sammen med Renault er det Suzuki og Hyundai som har kundene med den minste lojaliteten.
LES OGSÅ: Denne gir deg best garanti
Samtidig viser undersøkelsen at eldre bilkjøpere er mer lojale enn yngre, og at menn er mer lojale enn kvinner. Sannsynligheten for at en 70-åring kjøper samme merke to ganger er omtrent dobbelt så høy som at en 20-åring gjør det. Og det er rundt to prosent større sannsynlighet for at en mann velger samme merke når bilen skal byttes enn at kvinner gjør det.
– En mulig årsak til at eldre personer er mer lojale enn yngre, kan være at eldre personer får et "forhold til forhandlerne", og at de helst vil ha alt slik som det pleier å være, forklarer Jørgensen.
LES OGSÅ: Må tilbake til jappetiden for å finne like godt salg
Omfattende
Undersøkelsen, som er utført av Finn Jørgensen, Terje Mathisen og Hassa Pedersen ved Handelshøyskolen i Bodø, er blant grundigste undersøkelsene på området noensinne her til lands.
Konklusjonene i undersøkelsen bygger på en omfattende analyse av 35.000 bilbytter blant 9000 personer i perioden fra 1985 til 2014.
(NTB)