Kinesiske LeSEE var tidlig ute med ideen. Uber, Lyft, Apple og Google er godt i gang med sine planer. Tesla har med sin "Autopilot" kanskje kommet lengst når det gjelder å banke idéen om selvkjørende biler inn i forbrukerne.
Men skal vi tro bransjelegende Bob Lutz vil ikke forbrukere velge om de vil ha en bil med selvkjørende egenskaper særlig lenge.
I en lengre kommentar på Automotive News spår Lutz at dagens bilhold er nær ved å bli parkert for godt.
LES OGSÅ: Respekt og tillit skal hjelpe dem til å passere milliarden
– Blir påbudt
Oppsummert mener han at flåter med selvkjørende moduler ikke bare er på vei, men kommer til å bli påbudt så snart teknologien er moden nok og myndigheter erkjenner at 99,9 prosent av alle ulykker skyldes menneskelig feil.
Med flåter av identiske biler eid av transportselskap som Lyft eller Uber, vil det ikke lenger være behov for biler med ekstra ytelser under panseret fordi «ingen vil kjøre forbi hverandre på motorveien», skriver Lutz.
Og det, hevder motoreksperten, vil være slutten for dagens bilgiganter.
Som en følge vil bilforhandlere og motormagasiner være begrenset til en nisje for bransjeaktører på den ene siden og de rike som har råd til å drive på med biler på private veier eller baner på den andre.
Det er dødsstøtet for selskap som BMW, Mercedes-Benz og Audi. Den type ytelser kommer ikke til å være viktig lenger
Bob Lutz
Vil ikke lenger eksistere
Bilforhandleren slik vi kjenner det i dag, vil ikke lenger eksistere, skriver eksperten. Og han mener det ikke lenger er en hemmelighet.
Lutz skildrer en dyster framtid for mannen i gata som er glad i bilen sin, liker å kjøre og er genuint opptatt av bil.
Med mindre han har råd til å holde på med motor som en dyr hobby, tror Lutz den privateide bilen bare er et minne innen overskuelig framtid.
LES OGSÅ: Aldri si dette til en bruktbilselger
(saken fortsetter under bildet)
– Endringen kommer neppe så raskt
Side3s motorekspert Magnus Blaker tror Lutz kan ha rett i mange av sine spådommer, men at endringen for norske bilister neppe kommer så raskt.
- Lutz er ikke den første til å spå at det å kjøre bilen selv kan bli forbudt innen overskuelig fremtid, og ser man på den teknologiske utviklingen for selvkjørende biler er det ikke usannsynlig at han har rett. Og det vil bli en enorm utfordring for mange bilprodusenter.
- Men samtidig kan det godt være at denne utviklingen kommer ganske sent til Norge. Det hjelper ikke med avansert teknologi om sensorene ikke fungerer. Det er et reelt problem på vinterføre.
- Volvo har sagt at selvkjørende biler ikke fungerer på vinteren, og en må finne en løsning på sensorer som settes ut av spill før man fjerner rattet i bilene.
LES OGSÅ: Bilmekaniker Siv: – Det finnes fortsatt gammeldagse holdninger