Salget av millionbiler eksploderer – det selges flere Audi Q7 enn Ford Fiesta

POPULÆR: Luksushungrige nordmenn gjør luksusbiler som Audi Q7 til salgsvinnere. 42 slike er nyregistrert i Vestfold hittil i år, alle med prislapp på over millionen.

POPULÆR: Luksushungrige nordmenn gjør luksusbiler som Audi Q7 til salgsvinnere. 42 slike er nyregistrert i Vestfold hittil i år, alle med prislapp på over millionen. Foto:

Nordmenn elsker luksus bak rattet. Tysk premium raser forbi mer folkelige merker, og salget av millionbiler øker kraftig.

DEL

I årets ni første måneder ble det solgt rundt 7.000 biler med prislapp på over en million i Norge, en økning på nesten 30 prosent i forhold til året før. Ola nordmann kjører mer og mer standsmessig.

Et betegnende eksempel er den luksuriøse suven Audi Q7. De offisielle statistikkene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det selges flere Q7 enn rimelige småbiler som Ford Fiesta og VW Polo i Norge.

1065 eksemplarer av Q7 er registrert i Norge hittil i år, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. 985 eksemplarer av Ford Fiesta har rullet ut på norske veier i samme periode. Audi Q7 er priset fra 850.000, men stort sett alle kjøperne velger modellutgaver eller dytter på nok ekstrautstyr slik at prislappen blir sjusifret.

– Vi har registrert 42 Audi Q7 i Vestfold siden årsskiftet og har mange på vei inn i landet, forteller Marte Helleland, daglig leder ved Møller Bil i Tønsberg. Alle har prislapp på over millionen.

Møller Bil har også solgt et par titalls Audier i S- og RS-utgaver, alle til over millionen.

LES OGSÅ: Luksus-SUV-en er utsolgt de neste to årene

Luksuriøse avgiftsvinnere

Audi Q7 i ladbar hybrid-versjon er en av bilene som virkelig favoriseres av avgiftsregimet, der man ikke betaler avgift på den elektriske delen av drivlinjen og der forbruket etter EUs målestandard er relativt lavt, noe som også påvirker avgiftene.

Konkurrenter som Volvo XC90 og BMW X5 har samme løsning, noe som gjør de dyre bilene relativt sett prisgunstige.

Reidar Fagervold, salgssjef hos BMW-forhandler Bilia, forteller at det ruller ut godt med dyre biler fra forhandleren på Jarlsberg utenfor Tønsberg, som har BMW-agenturet for hele Vestfold.

– I år har vi solgt rundt 40 BMW X5 og 7-serie med prislapp på over millionen, forteller Fagervold.

Også Bertel O. Steen, som forhandler Mercedes i Vestfold fra butikkene i Larvik og Tønsberg, merker luksussuget hos kundene.

– Vi har i Vestfold levert 25 biler til godt over millionen i år. Det er derimot ikke der vi har de fleste leveringene. Men i intervallet 700.000-1.000.000 finner du nok 150–200 Mercedes-Benz i Vestfold hittil i år, forteller Joachim O. Cedergren, markedssjef hos Bertel O. Steen Vestfold AS.

LES OGSÅ: Vi vil ha luksus på vinterreisen

(saken fortsetter under bildet)

MILLIONBIL: Bilias Reidar Fagervold med en BMW 740 i ladbar hybridversjon til cirka 1,6 millioner. Med ordinær motor og tilsvarede ytelser ville prisen trolig passert to millioner.

MILLIONBIL: Bilias Reidar Fagervold med en BMW 740 i ladbar hybridversjon til cirka 1,6 millioner. Med ordinær motor og tilsvarede ytelser ville prisen trolig passert to millioner. Foto:

– Er i front teknologisk

Lexus Vestfold holder til på andre siden av veien fra Bilia på Jarlsberg. Også der bekrefter de trenden. Av 102 Lexus-biler som er nyregistrert hittil i år har 20 sjusifret pris, forteller salgs- og markedsdirektør Robert Smeby.

På de nasjonale salgsstatistikkene er BMW, Mercedes og Audi henholdsvis nummer tre, fem og sju av alle bilmerkene. Lexus er hakket mer nisjepreget, og på den nasjonale statistikken er merket nummer 22, foran Porsche på 24. plass, Land Rover på 25. og Jaguar på 26. plass.

Volkswagen og Toyota topper, men tysk premium knuser mer folkelige biler som Mazda, Peugeot, Ford, Mitsubishi og Nissan.

BMW-salgssjef Fagervold mener endret avgiftspolitikk er noe av grunnen, der biler med høy effekt, lavt utslipp og lav vekt har blitt vesentlig mer premiert enn biler som ikke oppfyller disse kriteriene.

– Premiummerkene kjennetegnes ved at de er i front med den nyeste teknologien. Veldig ofte rimeligere biler ha en mer velprøvde løsninger, og med dagens tempo i utvikling er gårsdagens teknologi allerede litt gammeldags. Premium-bilene blir derimot favorisert i avgiftsendringene, sier Fagervold.

LES OGSÅ:  Den store klassereisen

(saken fortsetter under bildet)

MILLIONSALG: Marte Helleland og kollegene i Møller Bil i Vestfold har levert 42 nye Audi Q7 siden årsskiftet, og flere er på vei inn i landet.

MILLIONSALG: Marte Helleland og kollegene i Møller Bil i Vestfold har levert 42 nye Audi Q7 siden årsskiftet, og flere er på vei inn i landet. Foto:

Elsker å «snyte» staten

Robert Smeby ved Lexus Vestfold har noe av den samme forklaringen som kollega Fagervold.

Stemmer dette, er prisutviklingen gunstigere for premium-merkene generelt enn for de mer folkelige bilene. Biler som Audi, BMW og Mercedes får minst økning, eller også reduksjon i avgiftene, fordi de passer bedre inn i et avgiftsregime som skal belønne lavere forbruk og utslipp.

Men Reidar Fagervold har liten tro på at det er miljøbevisstheten som gjør at folk velger premium.

– Hva kjennetegner vel en nordmann mer enn at han gjerne «snyter» staten for avgifter, sier Fagervold med en humoristisk mine. Han viser til salget av elbiler.

– Er folk virkelig så miljøbevisste når de kjøper elbil eller hybridbil? Nei, jeg tror nok det at man sparer avgifter til staten teller mer for de fleste, sier Bilia-salgssjefen, som slår et ikke uventet slag for følelsen bak rattet i en premiumbil.

Artikkeltags