Gå til sidens hovedinnhold

Tar opp arven etter E-type

Artikkelen er over 5 år gammel

Jaguar F-type trykker på stort sett alle de rette knappene.

Den ble først vist som konseptet C-X16, og da som kupé. Drøye to år er gått siden den gangF-type er Jaguars nye sportsbil, og den tar opp tråden der bestefar E-type slapp den.

F-type arver nemlig noe som tippoldefar C-type, oldefar D-type, og nevnte bestefar alle hadde, men som XK ikke kan skilte med i samme grad:

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

Den er slående vakker

Den lange akselavstanden med korte overheng foran og bak, og de brede hoftene som rommer solide Pirelli-dekk, gir den et elegant, men sportslig preg.

Det er for øvrig fritt oversatt fra begrunnelsen til juryen som kåret den til 2013 World Car Design of The Year.

Knapt noen produksjonsbil på denne siden av en Ferrari 458 gir fra seg et mer tilfredsstillende motorbrøl enn F-type.

Klikk deg opp gjennom girene gjennom en tunell og du kommer til å komme ut på andre siden som et lykkeligere menneske - med tinnitus.

Selv om det «bare» sitter en sekser under panseret, så vil den fullstendig overdøve de fleste V8-ere.

Synes du det blir i meste laget, så finnes det en knapp som demper lyden litt, men det ville være ondsinnet å frarøve omverdenen lyden.

Da er det bedre å senke taket og nyte smellene i pottene når man går av gassen, eller brølet under forbikjøringene.

LES OGSÅ: Denne lever opp til navnet

Kvikk nok

Tømmer du de overnevnte girene så kvalifiserer du også til et lengre opphold med kost og losji på statens regning.

380 hester sørger for at 0-100 går unna på 4,9 sekunder, og toppfarten kryper opp til 275 kilometer i timen.

Den elektroniske styringen gir ikke krystallklare tilbakemeldinger fra framdekkene, men de har imponerende grep.

Du trenger en ganske øde veistump og noen liter isvann i årene dersom du vil finne ut hva Jaguaren finner seg i før den biter.

Samtidig er den leken når du ønsker det. Hekken kommer i hårnålssvingene dersom du er litt ivrig med gassen, men den er forutsigbar og kontrollerbar.

LES OGSÅ: Klassens tøffeste blir ny

Er den god nok?

Lista i denne klassen ligger høyt, og det er Porsche som har lagt den der.

Det er umulig å skrive om F-type uten å komme inn på den opplagte rivalen fra Stuttgart. Eller er den så opplagt?

Porschen er, til tross for 30 færre hester, tre tideler raskere til hundre og har en høyere toppfart, men Jaguaren er på sin side vakrest og lager den den beste lyden.

Det har vel faktisk aldri vært et så vakkert alternativ til en Porsche.

Og F-type går for all del godt nok.

Dessuten er den billigere. En Porsche Carrera Cabriolet har en listepris på 1.379.900, som er hele 124.000 kroner mer en en F-type S.

Kanskje bedre da å sammenligne den med en Boxster S? Begge er tosetere, begge er kabrioleter, og begge har seks sylindre.

Men kjøper du deg en Boxster S, så har du nærmere 300.000 kroner å bruke på ekstrautstyr før du tangerer listeprisen til en F-type.

Da får du en bil som matcher akselerasjonen – minus en tidel – og toppfarten er hele 277 kilometer i timen.

Tungvekter

Jaguaren har 65 flere hester, men Boxsteren er svimlende 265 kilo lettere.

Og der har du akilleshælen til Jaguaren. Det er den minste Jaguaren siden 1954, men den veier likevel i meste laget.

Valg av bil handler uansett om mer en hvem som kan forsere en sving fortest, eller hvem som har den høyeste toppfarten.

Det handler om opplevelsen - om hvilken bil som byr på mest glede.

Og der stjeler F-type tilbake forspranget. Det er bare å ta av seg hatten for Jaguar, de har laget en kommende klassiker.

Kommentarer til denne saken