Vokser på to hjul

UTVIDER: Eventyrlig vekst gjør at daglig leder og eier av Speed Motorcenter, Terje Bredal, utvider til 1450 kvadratmeter.

UTVIDER: Eventyrlig vekst gjør at daglig leder og eier av Speed Motorcenter, Terje Bredal, utvider til 1450 kvadratmeter.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Han droppet datajobben og kjøpte sin egen MC-butikk på en gunstig tid. Nå ser han seg ikke tilbake.

DEL

Markedet for MC har de siste sesongene hatt en eventyrlig utvikling. Det har også vært tilfellet for Speed Motorcenter i Sandefjord.

– Jeg gjorde hobbyen til jobb i 2008 og siden har jeg smilt hver dag, forteller daglig leder Terje Bredal.

Nå gjør de seg klare for nye høyder.

– Vi må ekspandere, og vil disponere 1450 kvadratmeter med ny annenetasje og egen Yamaha-avdeling.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Eventyrlig vekst

– Vi hadde en veldig bra sesong i fjor og våget ikke håpe på bedre, men i mars i år så regelrett eksploderte salget.

For inneværende år er kan forklaringen ligge i en blanding av været og redusert engangsavgift.

– Reduksjonen på 27 prosent betyr 35.000 kroner i avslag på en sykkel til 250.000 kroner.

Forretningen økte omsetningen med 25 prosent for 2013–2014. For inneværende år tror de på en økning på ytterligere 8 prosent.

– I utgangspunktet var jeg veldig fornøyd som det var de siste årene, forteller sjefen og gliser.

LES OGSÅ: En sportsbil for folket

Manglet brukt MC

Det betyr at MC er betydelig billigere enn året før, noe mange har merket seg. Det ga et underlig utslag på bruktmarkedet for Speed.

– Vi hadde en kraftig økning i nysalg, men nesten tilsvarende svikt i bruktsalget. Det var på grunn av mangel på brukte sykler i butikken. Vi måtte vurdere hvordan vi skulle håndtere dette, sier Bredal.

Omsetningen i privatmarkedet har økt, som betød at forretningen fikk for få sykler i innbytte. De måtte derfor inn på markedet for å sikre seg flere brukte sykler.

– Vi trenger jo MC til de som ønsker brukte. Det er tilsvarende som med bil. Mange vil ha nyere sykkel, der fallet etter det første verditapet er tatt allerede, sier han.

LES OGSÅ: Tar opp arven etter E-type

BESTSELGER: BMW R1200GS har vært bestselgeren i mc-markedet de siste årene. Den ble over 30.000 kroner billigere i 2015 grunnet endringene i engangsavgiften.

BESTSELGER: BMW R1200GS har vært bestselgeren i mc-markedet de siste årene. Den ble over 30.000 kroner billigere i 2015 grunnet endringene i engangsavgiften. Foto:

En annen grunn til denne økningen kan også forklares med det lave rentenivået, sammen med billigere priser.

Speed fører de mestselgende merkene Yamaha, som har 17,5 prosent av markedet, og BMW, som har en andel på 14,7 prosent. Økningen for MC generelt er på 46,7 prosent.

– Mens Yamaha produseres på samlebånd og rammene er mer satt, produseres BMW direkte på ordre og finnes ikke på lager, forteller Bredal.

Det betyr forskjellige avtaler på bestillinger og betaling. Likviditeten er alltid et tema i denne bransjen, men solid økonomi som gir Speed muligheten til å sikre seg bedre avtaler.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Artikkeltags