Gå til sidens hovedinnhold

ABAX ser mot markeder i USA

Artikkelen er over 5 år gammel

Fra kontoret i Larvik har teknologiselskapet ABAX as vokst seg til å bli et av de store aktører innen salg og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler i Europa. Nå ser de også muligheter for å etablere seg på det amerikanske markedet.

– Kilden til vår vekst er engasjementet fra våre medarbeidere, sier adm.dir. Petter Quinsgaard.

Larvik-selskapet har i løpet av 2015 vokst med 43 prosent og ser ut til å øke ytterligere i 2016 med et omsetningsbudsjett på nærmere 500 millioner.

– Vekstpotensialet er enormt innenfor tematikk, vi er bare ved tuppen av isfjellet, sier senior prosjektleder Håkon Grønn-Weiss.

Fortsetter ABAX å vokse i samme jevne tempo vil selskapet være etablert i ti nye markeder innen tre år. Og det er der de ønsker å være.

Ledende leverandør

Selskapets visjon er å være en problemløser for bedrifter med tjeneste- og servicebiler. Ved å automatisere kjørelister med elektronisk kjørebok, erstatter de manuelle skrevet med penn og papir. Nye skattereglene fra 1. januar 2016 gjør det obligatorisk med elektronisk kjørebok.

 

– Det hjelper på salget, sier Grønn-Weiss. Hittil er 135.000 bilbokser solgt. Når vi hadde tematikken på plass ble det mulig å åpne opp for integrering av flere tjenester; lønningssystemer, bompenger og parkering for å nevne noen. ABAX har også lansert en ny sporingstjeneste, så vel som løsninger for utstyrskontroll og flåtestyring.

Les også: – ABAX vil vokse i Vestfold, uansett hvor mange land vi er i

Amerikanske investorer

Jeg møter Quinsgaard og Grønn-Weiss på Innovasjon Norge sine lokaler i New York. De har nettopp vært med på en salg og markedsføringsworkshop i forbindelse med FRAM Marked programmet.

Sammen med andre norske teknologibedrifter skal de lære å selge seg inn på det nord-amerikanske markedet.

FRAM Marked er et program finansiert av Innovasjon Norge med fokus på internasjonalisering der målet er å markedsføre og selge norsk teknologi og tjenester i det globale markedet. Samme kveld skal de «pitche» forrentningsplanen for et amerikansk publikum, med sentrale personer i New Yorks innovasjons og startupverden representert i panelet.

Tanken er at de norske bedriftene får trent seg på å presentere for amerikanske investorer, sier leder for Innovasjon Norges kontor i San Francisco Gro Eirin Dyrnes. Hun er en av dem som har fulgt bedriftene siden de startet programmet forrige vår. Dyrnes forklarer at det kan være utfordrende for norske bedrifter å tilpasse seg den raske innovasjonstempoet her i USA, de må være rett på sak og være flinke til å bygge nettverk.

Les også:  Abax ansetter 100 i England og vokser videre i Larvik

 

Nye markeder

Men ifølge Quinsgaard blir ikke en eventuell lansering på det nord-amerikanske markedet by på nye problemer.

Vi er ikke redd for å gå inn i nye markeder, salg handler om det samme uansett hvor man er i verden. Det er klart at man må tilpasse seg til lokale språk og fraser, men salgsmetoden er den samme. Den største utfordringen er å finne de riktige menneskene, mener han.

Konkurransefortrinn

ABAX har 300 ansatte i Larvik, nordmenn, men også ansatte fra Finland, Nederland og England.

– Vi har høykompetanse folk innenfor teknologi og en salgsavdeling som består av ulike mennesker, men de deler samme vinnerkultur. Om grunnen til å ha hovedbase i Larvik, sier Quinsgaard:

– Vi ønsker ikke å starte nye selskaper når vi går inn i nye markeder. Våre daglige ledere utenfor Norge er administrative, juridiske ledere. Vi kjøper også andre tjenester ute, som for eksempel innen regnskap, men selskapets verdikjede er etablert og trygt forankret i Larvik.

– Vekst handler om mennesker, om å bygge kultur, fortsetter Håkon Grønn-Weiss, som er overbevist om at deres viktigste konkurransefortrinnet er nettopp organisasjonskulturen.

– Å bruke tid på vekst er viktig. Vi har sett mange lovende teknologiselskaper gå konkurs fordi de ikke klarer å selge produktet, men også for at de ikke tar seg tid til å finne de riktige menneskene. Vi verdsetter våre ansatte høyt og har mange aktiviteter, treningstilbud og utviklingsprogram tilgjengelige både på og utenfor jobb. Klarer vi å skape trivsel, glede og engasjement på arbeidsplassen kommer de gode resultatene.

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO