Gå til sidens hovedinnhold

«Pingviniseringen» av Jotun har gitt rekordresultater – sjefen vil ha ordet inn i ordboka

Artikkelen er over 5 år gammel

I 2004 relanserte konsernsjef Morten Fon fire allerede kjente verdier i Jotun. Resultat: Rekordomsetning og 10.000 lojale pingviner i over 90 land.

– Ikke tegn et glansbilde av hva bedriften kan bli, vær ærlig på hva den er.

Konsernsjef Morten Fon i Jotun har nettopp kommet hjem fra tre dagers konferanse i Singapore og skal videre til Oman neste uke. Men før det: En rask tur til Göteborg.

– Jeg drar i morgen tidlig, sier han.

– All reisingen blir en livsstil. For meg er det inspirerende å komme til et nytt land og bli møtt av den samme Jotun-kulturen overalt. Uansett hvor jeg drar, er verdiene våre forankret hos den enkelte ansatte. Da tenker jeg at vi har fått til noe.

I 2004 bestemte Morten Fon seg for å styrke arbeidet med bedriftskulturen i et av verdens fremste selskaper på maling- og pulverlakkproduksjon. Etter 78 år skulle selskapets verdier fram i lyset, og målet: Forsterke den allerede iboende Jotun-kulturen.

– Og for å få til det, måtte vi gå bakover i tid.

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

Starter med kulturen

I 90 år har Jotun bygget seg rolig opp, ble en verdensomspennende gigant med 37 produksjonsanlegg, 63 ulike selskaper og over 9.800 ansatte.

– Og jeg mener at alt starter med god bedriftskultur, fortsetter Fon.

Topplederens tips

Det er nødvendig å få strategien din til å samsvare med verdier som allerede er i bedriften, ikke et glansbilde av det som kan bli.

Finn enkle måter å gjøre det på, så folk skjønner hva du snakker om. Ha et klart budskap alle henger med på. Folk må passe inn.

En viktig suksessfaktor er at dine ansatte snakker godt om bedriften de er ansatt i.

– Hva legger du i det?

– En bedriftskultur beskriver den måten Jotun oppfattes på, og gjennom det hvordan vi opptrer. Her vil det alltid være subjektive oppfatninger, vi var opptatt av å skape en størst mulig enighet.

Fon hentet opp fire etablerte, men usagte verdier.

– Lojalitet, omsorg, respekt og mot. Vi har vært heldige fordi vi har hatt familien Gleditsch med oss hele veien, selskapet har på sett og vis vært tuftet på familieverdier, ikke børs og banker. Det har vært viktig for oss.

Pingviner

– Hva gjorde dere med disse verdiene?

– For at man skal lykkes med en bedriftskultur mener jeg det er helt avgjørende at man gjør ting enkelt. Det hjelper ikke å komme med kompliserte strategier, du må få folk til å skjønne hva du snakker om. For oss er pingvinen et godt symbol som vi bruker til å illustrere vår kultur. Vi kaller det pingvinånden.

Alle taler Morten Fon holder, presentasjoner, personalmøter, julelunsj, han starter alltid på samme måte: «kjære pingviner».

– Men det tar tid å bli en god pingvin, sier han.

– Ennå, etter nesten 30 år i Jotun, har jeg fortsatt ikke fasiten, men poenget er at denne personen skal forvalte og formidle våre fire verdier på en god måte.

Hvordan får man til det?

– Lojalitet handler om at når vi ansetter en person, har vi et evighetsperspektiv. Vi skal være et selskap som kan gi våre ansatte så mange muligheter, at de blir værende. De er vår viktigste ressurs.

Tidenes resultat

Han gir et nytt eksempel.

– Fordi vi er opptatt av lojalitet, har vi et langsiktig forhold til våre kunder også. Har de problemer, er det vårt ansvar å rydde opp etter oss. Dette handler om omsorg og respekt for hverandre. Vi skal ikke tenke kortsiktig profitt.

Og kulturbygningen virker: l fjor leverte Jotun tidenes resultat på over to milliarder kroner.

Les også: Tidenes år for Jotun: Tjente 2 milliarder

– Jeg skal gjøre det enkelt for deg.

Morten Fon tegner en pyramide i sin notatbok.

– Fordi jeg har bodd i Egypt, sier han.

– Nederst i pyramiden har du kultur og verdi, alt vokser ut fra det. Så har du strategi, lederskap og på topp; skape resultater. Jeg tror vi er en bedre organisasjon fordi vi tar bedriftskulturen på alvor.

Stabilitet og muligheter

I et møterom med åpen dør sitter de ansatte Astrid Herland, Ivar Thinghaugen og Henrik Aasgaard og venter.

– Når Jotun har valgt å legge hovedkontoret sitt her i Vestfold, ikke i Oslo, må du ha en x-faktor, sier Aasgaard.

– Og det har Jotun?

– Absolutt. En av Jotuns sterkeste x-faktorer er bedriftskulturen, fordi den gjør at folk blir. Jeg tror at kulturen, sammen med Jotuns stabilitet og de globale mulighetene, gjør Jotun mer attraktivt enn noen gang.

I dagens jobbmarked, hvor mange unge lever usikkert, mener han Jotun står for det motsatte.

– Stabiliteten og mulighetene som finnes, mener jeg er noe av det som gjør bedriftskulturen vår så spesiell.

Globalt perspektiv

Ivar Thinghaugen jobber i laboratoriet og liker Jotuns globale perspektiv.

– På labben vår har vi folk fra hele verden, og uansett hvor du kommer fra, har vi de samme verdiene i bunn. Det er det de kaller pingvinisering.

– Hvordan er det å være pingviner?

– He-he! Det er vel ikke noe vi går rundt og kaller oss selv. Men det skaper et samhold, en fellesskapsfølelse.

Astrid Herland mener fellesskapet er det beste med Jotun – menneskene hun er glad i.

– Med unntak av noen års pause har jeg vært ansatt siden 1978. Jeg husker godt at ledelsen tok grep i 2004 og redefinerte våre verdier, som fram til det hadde sittet mest i veggene.

Les også: Konkurransetilsynet avslutter saken mot Jotun

– Hva var forandringen?

– Du får en synlig og klar målsetting, som alle kjenner til. Jeg jobber selv med HR og nyansettelser, og en viktig del av opplæringen er innføringen i verdiene.

– Til å bli pingviner?

– Nettopp.

Menneske først og fremst

Konsernsjef Morten Fon selv har sagt at målet er å få ordet «pingvinisering» inn i den norske ordboka.

– Men ikke alle er like glad i pingviner, ler han.

– Etter en julelunsj fikk jeg et brev fra en ansatt som presiserte at han var et menneske først og fremst, ikke en pingvin.

Kommentarer til denne saken