Her har de hotell for 24.000 dekk – og du er ikke nødvendigvis lat om du ikke legger om selv

VESTFOLDS STØRSTE: Dekkhotellet på Jarlsberg i Tønsberg har plass til dekkene til 6.000 biler - 24.000 dekk. På bildet arbeidsformann Joakim Aasvang (t.v.) og truckfører Knut Strånd.

VESTFOLDS STØRSTE: Dekkhotellet på Jarlsberg i Tønsberg har plass til dekkene til 6.000 biler - 24.000 dekk. På bildet arbeidsformann Joakim Aasvang (t.v.) og truckfører Knut Strånd. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Bedre økonomi hos folk flest, ofte kombinert med mindre lagringsplass hjemme. Større og tyngre dekk, gjerne utstyrt med dekktrykksensorer som bør kalibreres på verksted: Latskap er ikke nødvendigvis grunnen til at stadig færre bileiere står hjemme med hjulvinde og jekk når dekk skal skiftes.

DEL

Dekkhotell er en ny trend i bilbransjen, og en tjeneste de fleste bilforhandlere føler de bør kunne tilby. Dekklagring og dekkskift er dessuten en tjeneste de fleste bileiere føler de har råd til. For en pris opp mot 1.000 kroner halvåret får man dekkskift, vask og lagring.

Størst i Vestfold

– Vi tror mange bilkjøpere tenker at de må kunne få utført alt innen bilhold på ett og samme sted, sier salgs- og markedsdirektør Robert Smeby hos Toyota Bilia og Lexus Vestfold til vestviken24.no.

Det ene dekkhotellet etter det andre har poppet opp gjennom de siste årene.

LES OGSÅ: Nytt storbygg for Toyota og Lexus

Det største i Vestfold ble innviet i Toyota og Lexus' nybygg på Jarlsberg i Tønsberg for halvannet år siden. Hotellet har plass til 24.000 dekk, altså dekk til 6.000 biler. Dekkhotellet fyller også behovet for Bilias BMW-butikk, på den andre siden av Semslinna, og for Toyota Bilia Horten sine kunder.

– Vi har nå tre års service- og dekkhotell-avtale inkludert i alle våre nybilpriser på personbiler, og tre års dekkhotell inkludert på alle våre varebiler, forteller Robert Smeby.

Han er sikker på at Bilia-konsernet med tiden vil kapitalisere på det store dekkhotellet.

– Men kortsiktig er det vel så viktig for oss at vi kan ivareta kundenes totale behov i forhold til bil. Målet er selvsagt å opprettholde og helst forsterke kundelojaliteten. Med dekkhotell får vi kundene inn i butikken to ekstra ganger i året, sier Robert Smeby.

FÆRRE GJØR DETTE: Dekkskiftet er fortsatt en mannegreie. Men også menn med jekk er sjeldnere å se.

FÆRRE GJØR DETTE: Dekkskiftet er fortsatt en mannegreie. Men også menn med jekk er sjeldnere å se. Foto:

Fagsjef Knut Martin Breivik i Norges Bilbransjeforbund bekrefter at dekkhotell blir stadig viktigere både for bilkjøpere og bilforhandlere.

Noen mangler jekk

Forbundet har ikke noen oversikt over hvor mange bileiere som fortsatt legger om dekk selv, men jo nyere bil folk har, jo større sjanse er det for at de har avtale om dekkhotell.

– Det er jo faktisk til og med sånn at en del nye biler mangler jekk, sier Knut Martin Breivik.

Bilias store dekkhotell på Jarlsberg har blitt veldig godt mottatt av kundene, forteller arbeidsformann Joakim Aasvang til vestviken24.no.

LES OGSÅ: Åpnet nybygg for Toyota og Lexus

– Vi har ikke markedsført dekkhotellet, allikevel har vi fylt opp nesten en fjerdedel av lagringsplassen siden vi tok i bruk nybygget for ca. halvannet år siden.

Dekkene til ca. 1.500 biler er lagret i et meget avansert, sju-åtte meter høyt, reolsystem.

– Jeg er glad og stolt og å jobbe hos en bilforhandler som tør satse slik som dette, sier Joakim Aasvang.

Tidligere kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, nå pensjonist og representant for NAF-avdelingen på Øvre Romerike, anbefaler egentlig folk å ta hjulskiftjobben selv.

– Gjør det selv

– Da får du sjekket om utstyret er i bilen og at det virker, for eksempel om det er nok luft i reservehjulet og at jekken ikke har rustet fast. Punkteringer er den tredje vanligste assistanseårsaken, og NAF rykker ofte ut til bileiere med flatt reservehjul, sier han.

En annen grunn til å oppbevare hjulene hjemme, er at snøen eller glatta ofte kommer før folk har fått lagt om til vinterdekk.

– Da hender det at folk med dekk på hotell tar sjansen på å kjøre dit på sommerdekk. Ofte ender de i grøfta. Hvis folk ringer NAF for å spørre om hjelp, ber vi dem om å holde seg i ro til vi får hentet bilen og brakt den til dekkhotellet for dem, sier NAF-medarbeideren.

Hvis du absolutt ønsker dekkhotell, gir den erfarne bilmannen deg samme råd som hvis du skal kjøpe ny bil:

– Sjekk tjenesteinnhold og pris på tre forskjellige hoteller, før du bestemmer deg.

– Dekkhotell representerer jo en tilleggsinntekt for bilbransjen. Men det handler nok også om å knytte kundene tettere til seg. Gir bilforhandleren et godt tilbud om dekklagring, får han mer lojale kunder, og sjansen er kanskje større for at kundene kjøper sin neste bil hos nettopp denne forhandleren, sier Jan Ivar Engebretsen til vestviken24.no.

Artikkeltags