Norges største bilselskap vokser kraftig - likevel forbereder de store kutt og nedbemanning

I HELE VESTFOLD: Møller-systemet er til stede med bilforretninger i både Tønsberg (øverst til venstre), Horten (øverst til høyre), Larvik (nederst til venstre) og Sandefjord (nederst til høyre).

I HELE VESTFOLD: Møller-systemet er til stede med bilforretninger i både Tønsberg (øverst til venstre), Horten (øverst til høyre), Larvik (nederst til venstre) og Sandefjord (nederst til høyre). Foto:

Av

Møller Mobility Group kan vise til et sterkt resultat i 2017, men forbereder seg på store kostnadskutt i tiden som kommer.

DEL

Møller Mobility Group, som inntil i fjor sommer het Møller Gruppen, satt omsetningsrekord i 2017, melder selskapet. Møller-systemet importerer blant annet Volkswagen, Audi og Skoda.

I Vestfold er det Møller-forretninger i Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Horten, pluss et felles skadesenter på Sem. Til sammen har de fem avdelingene 179 ansatte.

Omsetningen for bilkonsernet var på 28,3 milliarder kroner, sju prosent mer enn året før. De siste fem årene har de økt omsetningen med 50 prosent.

Resultatet ble på 1,1 milliarder, litt bak rekordresultatet fra 2016.

2017-tallene for Møller Bil Vestfold AS er ikke mottatt hos Brønnøysundregistrene ennå, men i 2016 omsatte Vestfold-selskapet for en milliard og hadde et driftsresultat på 40 millioner.

LES OGSÅ: Tore har ledet bedriften i snart 30 år. Maken til fjoråret har han aldri opplevd.

Lavere pris

I tillegg til import av Audi, Skoda og Volkswagen i Norge driver Møller Mobility Group importvirksomhet i Baltikum og har forhandlere i Sverige.

Møller er det største bilselskapet i Norge. Også i Vestfold er Møller store. På listen over fylkets største bedrifter var de i fjor nummer 17.

Men en solid markedsposisjon og sterke merker til tross: Selskapet sier de ser store utfordringer i tiden som kommer.

Det har blitt et høyere marginpress på brukte biler, og kostnadene øker grunnet introduksjon av ny teknologi og opplæring i dette hos forhandlerne.

– Innføringen av ny teknologi skjer både raskere og til en lavere pris for kundene enn tidligere. Samtidig vil morgendagens biler kreve mindre vedlikehold enn dagens bilpark. Det stiller først og fremst forhandlerne våre overfor store utfordringer, og denne tilpasningen er viktig for oss i tiden som kommer, sier konsernsjef Terje Male i en pressemelding.

LES OGSÅ: Ole solgte biler for 3,5 milliarder i fjor

(saken fortsetter under bildet)

SER STORE UTFORDRINGER: Møller Mobility Group og konsernsjef Terje Male ser store utfordringer i tiden som kommer. Det har blitt et høyere marginpress på brukte biler, og kostnadene øker grunnet introduksjon av ny teknologi og opplæring i dette hos forhandlerne.

SER STORE UTFORDRINGER: Møller Mobility Group og konsernsjef Terje Male ser store utfordringer i tiden som kommer. Det har blitt et høyere marginpress på brukte biler, og kostnadene øker grunnet introduksjon av ny teknologi og opplæring i dette hos forhandlerne. Foto:

Over 100 årsverk skal bort

Selskapet driver med en større digital omlegging, både internt og overfor kundene. I tillegg vil de i løpet av våren lansere en ny bildelingstjeneste.

– I Møller Mobility Group forbereder vi oss på å erstatte mer enn 30 prosent av dagens inntekter fra nye mobilitetstjenester innen 2030. Gjennom vår lederposisjon er vi i stand til å endre bilbruken i Norge, ved blant annet å gjøre den miljøgunstig og mer effektiv, sier Male.

De vil også jobbe med å redusere sine kostnader.

– Vi har et mål om å redusere våre kostnader med 300 millioner kroner innen 2020, sier Male til Bilnytt.

Dette vil blant annet si nedbemanning, noe som betyr at 100 til 120 årsverk skal bort i forhandlernettverket deres.

Vestviken24 har vært i kontakt med daglig leder Marte Helleland ved Møller Bil i Tønsberg, som er bilkonsernets største avdeling i Vestfold. Hun ønsker ikke å gi noen kommentarer til denne saken.

LES OGSÅ: Salget av millionbiler eksploderer – det selges flere Audi Q7 enn Ford Fiesta

REKORDSALG: De solgte totalt 47.076 nye biler i fjor, noe som er rekord. Volkswagen e-Golf var den mest solgte enkeltmodellen.

REKORDSALG: De solgte totalt 47.076 nye biler i fjor, noe som er rekord. Volkswagen e-Golf var den mest solgte enkeltmodellen. Foto:

Artikkeltags