Gå til sidens hovedinnhold

En av Norges sterkeste merkevarer fyller 100

Artikkelen er over 6 år gammel

Farris er kanskje én av Norges sterkeste merkevarer. Selv om atskillige konkurrenter har kommet på banen de senere årene, holder 100-åringen fremdeles koken.

Med sin spesielle sammensetning av mineraler og sporstoffer er Farriskildene i Larvik en unik og landskjent naturressurs.

I sunnhetens og tørsteslokkingens tjeneste har de vært kommersielt utnyttet siden opprettelsen av Larvik Bad i 1880.

Først i 1907 begynte det eksterne salget av mineralvannet, tilsatt kullsyre og tappet på flasker under navnet «Salus», oppkalt etter sunnhetens romerske gudinne.

Årlig ble det omsatt i snitt 15.000–16.000 liter den første tiden, det meste i hovedstaden.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

40 millioner liter i året

Virkelig landsomfattende ble produktet i 1915 under navnet «Farris». Da sto også en ny fabrikk klar, den samme som tapper Farris den dag i dag.

Det nye navnet ble Farris etter innsjøen nord for Larvik, både fordi det også passet godt i utlandet, og fordi det hadde en egenart som ikke kunne forveksles med andre mineralvannprodusenter i inn- og utland.

I årene fram til i dag har bedriften hatt mange forskjellige eiere, vært gjennom mange fusjoner og tekniske forbedringer.

Farris er selve begrepet på naturlig mineralvann i Norge med en årsproduksjon på over 40 millioner liter.

LES OGSÅ: – Det viktigste er å være unik

– Unikt produkt

Ringnes' portefølje av flaskevann er Norges mestselgende med en markedsandel på nærmere 70 prosent av kullsyresegmentet.

– Vi har et unikt produkt, og merkevaren står sterkt. Med flere konkurrenter på banen blir markedsandelen prosentvis mindre, men økningen i antall omsatte liter har hele tiden gått oppover, sier fabrikksjef ved Ringnes Farris i Larvik, Geir Bjørshol.

Farris hadde nærmest monopol på mineralvann på flaske inntil for rundt 15 år siden. Da dukket det opp flere konkurrenter.

Det har gjort at Farris blant annet har utvidet porteføljen.

– Vi kan ikke tillate oss å sove i timene, vi må hele tiden utvikle oss. Det er imidlertid ikke mange like sterke merkevarer som Farris i Norge. Utenlandske aktører sliter med å ta posisjon, sier seniormerkevaresjef Marianne Erikstad.

De opprinnelige grunnvannskildene ble med kongehusets tillatelse oppkalt etter kong Haakon VII og dronning Maud. Den nye kilden oppdaget i 1988 ble oppkalt etter kong Olav V, og ble innviet 28. april av Nanna Treschow. Farris var et av få merkenavn som hadde predikat som hoffleverandør mens denne ordningen ennå eksisterte i Norge.

LES OGSÅ: – Folk er mer opptatt av sunnhet enn miljø

Kjent i flere hundre år

Det vannet som tappes fra Kong Olav Vs kilde i dag er en blanding av mineraler som er dannet for flere tusen år siden, og regnvann som trenger ned i jorden.

Regnvannet filtreres og renses på vei ned gjennom jordlagene og det tar 15–20 år til det er fremme ved tappestedet.

Kildene ved foten av Bøkeskogen i Larvik har vært kjent i flere hundre år. De ble ikke kommersielt utnyttet før rundt 1840, da Karen Linaae etablerte et lite kurbad her, på folkemunne kjent som Karens Svovelbad.

Det tok imidlertid ikke lang tid før kildenes helsebringende effekt ble kjent. I 1858 ble badet avviklet.

Noen år senere ble Larvik Bad opprettet ved kilden. Det var overlegen ved badet, Dr. Johan Jacob Natvig som lanserte ideen om å tappe kildevann på flasker.

LES OGSÅ: Bergene Holm i rute igjen

Enorm utvikling

Siden 1960-tallet og fram til i dag har utviklingen av Farris vært enorm. I 1970-årene ble Farris tilgjengelig over hele landet, og ble raskt en «allemanns-drikk».

I 1976 ble Farris for første gang tappet i literflasker, og Farris naturell (Blå) ble introdusert i 1988.

Før den tid hadde Farris kun en variant – hvit Farris med noe høyere kullsyrenivå enn dagens varianter.

I 1993 kom Farris for første gang på plastflasker, og i 1995 ble hvit Farris tatt ut av sortimentet. Farris Sitron ble lansert som den første smaksvarianten i 1990, og Farris Lime fulgte på i 1995.

– Farris Bris ble lansert i 2005, en serie for dem som ønsker lavere kullsyrenivå og mer smak. De smaksatte Farris-variantene ble svært godt mottatt og salget har fortsatt å øke de senere årene, sier Erikstad.

LES OGSÅ: Vestfoldinger som har satt spor

Farris & Juice

Trenden med mer fokus på helse og sunnhet de siste årene har gjort at mange velger et andre alternativer til tørstedrikke enn sukkerholdig brus.

– Farris & Juice ble lansert i fjor som et sunt alternativ til brusen. Den består av 50 prosent Farris og 50 prosent fruktjuice, i forskjellige smaksvarianter. Salget av dette produktet har tatt helt av, og konseptet er helt sikkert kommet for å bli. Dette er god smak med god samvittighet, sier Marianne Erikstad.

Høsten 2013 ble Farrisfabrikken i Larvik oppgradert for rundt 100 millioner kroner.

– De gamle produksjonslinjene var bygget for glass- og gjenbruksflasker. Som siste land i Europa har vi nå gått over til resirkulerbare flasker. De to gamle tappelinjene er erstattet av én topp moderne produksjonslinje, sier Bjørshol.

Oppgraderingen medførte fire måneders produksjonsstopp mens det gamle utstyret ble revet, og nytt kom på plass.

– I forkant hadde vi produsert til lager. Det holdt akkurat. Etter noen små oppstartsproblemer med det nye anlegget er nå alt på stell og vi kan på maksfart produsere 28.000 0,5-liters flasker i timen, sier Bjørshol.

Man veksler mellom å produsere på 0,5 og 1,5 liter flasker.

– Det tar oss en drøy time å stille om produksjonslinjen, sier Bjørshol.

– Resirkulerbare flasker gir oss større utviklingsmuligheter. Vi er rigget godt for framtiden, mener Erikstad.

Farris' elegante 0,33 liter blå glassflaske mottok hedersprisen «Market for good design» av Norsk Designråd da den ble lansert for restaurantmarkedet i 2002. Nå skal flasken erstattes.

LES OGSÅ: Jotuns hemmelighet er markedsføring og tålmodighet

Premium engangsflaske

– Vi vil snart lansere en ny flaske for utelivet. Det blir en premium engangsflaske som vi synes blir veldig flott. Det er mange restauranter som gleder seg til den nye, har vi hørt.

Farris blå er et naturlig mineralvann, og underveis i produksjonen tilsettes kun kullsyre.

– Det er ikke lov å tilsette andre ting. Derfor har vi hele tiden et ekstremt fokus på renhold og hygiene. Innholdet av mineraler og salter har ikke endret seg. Det holder seg stabilt hele tiden. Det er ingenting som tyder på at kildene skal gå tomme. Farriskildene må forvaltes på beste måte. Det gjelder å tenke konservativt, og ikke tukle det til. Vi er derfor skeptiske til ytre påvirkninger, sier Bjørshol, og har jernbaneutbygging og stasjonsplassering i tankene.

– Vi måler kontinuerlig kvaliteten på kildevannet. Gjennom mange års produksjon har vi fått stor kunnskap om hvordan ting henger sammen. Vi ser at utbyggingen av E18 ikke har påvirket kvaliteten, men er redd for hva jernbaneutbyggingen vil kunne føre til.

– Hva med framtiden?

– Vi mener bestemt at merkevaren Farris vil bestå. Det er ingen grunn til at den ikke skal være like sterk om 50 eller 100 år. Men kun hvis vi gir produktet den oppmerksomheten det trenger. Vi må henge med i utviklingen.

– Vi har mange spennende planer for produktene våre. Noen av dem kommer i løpet av året, sier Marianne Erikstad, men ikke vil røpe mer.

– Men noen overraskelser har vi på lur, avslutter Erikstad.

Kommentarer til denne saken