Flyskolen ser mot Asia

Prøvetur: Stortingsrepresentant Svein Flåtten (H, t.v.) fikk prøve seg i flyskolens Boeing-simulator. Daglig leder Frode Granlund til høyre. Foto: Per Langevei

Prøvetur: Stortingsrepresentant Svein Flåtten (H, t.v.) fikk prøve seg i flyskolens Boeing-simulator. Daglig leder Frode Granlund til høyre. Foto: Per Langevei Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Behovet for piloter i Østen er stort. Det har Pilot Flyskole tenkt å utnytte.

DEL

I september vil skolen være representert under APATS 2015 (Asia Pacific Airline Training Symposium) i Bangkok – den største og mest renommerte flymessen på asiatisk jord.

Pilot Flyskoles tilstedeværelse der er ikke tilfeldig. Ifølge Boeing vil Asia, den største og mest befolkningsrike verdensdelen, ha behov for over 200.000 nye piloter fram mot 2032.

Store nasjoner som Japan, India og Kina kjenner allerede på behovet.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Flyflåten vokser

Japan Airlines har for eksempel økt pensjonsalderen for piloter fra 65 til 67 år for å stå best mulig rustet i framtida. Felles for mange asiatiske land er at flyflåten er ventet å ekspandere kraftig. Da vil naturlig nok også behovet for fagpersonell øke i takt.
 
Middelklassen av Indias befolkning spås å øke med 50 millioner innbyggere i årene som kommer. Kun to prosent har reist med fly før, men tallet ventes å øke betraktelig.

– Vi tror vi kan spille en rolle i Asia. Både ved at nyutdannede piloter søker seg til et eksotisk og spennende arbeidsmarked, men også gjennom konkrete kontraktsbestillinger fra fly- selskapene til oss, sier daglig leder Frode Granlund ved Pilot Flyskole.

LES OGSÅ: Har bestilt syv nye fly

Vil tredoble

Mandag fikk stortingsrepresentant Svein Flåtten (H) en innføring i skolens virke og framtidsmål. På sikt håper Pilot Flyskole å ha kapasitet til å uteksaminere 400 piloter i Sandefjord annethvert år. Det er over en tredobling av dagens kapasitet.

Og pilotene har tilsynelatende nok av valgmuligheter etter å ha fullført den toårige utdanningen, også på europeisk jord.

I fjorårskullet ble et titalls nyutdannede piloter umiddelbart rekruttert til Ryanair. Den senere tiden har selskaper som SAS, Widerøe, KLM og OSM Aviation oppsøkt skolen for å stifte nærmere bekjentskap med morgendagens piloter.

– Før var det gjerne skolen selv som måtte drive oppsøkende virksomhet for å komme i kontakt med flyselskapene. Nå er det motsatt. Det tolker vi som et veldig godt tegn, sier markedssjef Annichen Sjøblom.

Artikkeltags