Google refser norske bedrifter

VOKSER: Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon.

VOKSER: Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Risikerer å bli nedgradert av verdens største søkemotor.

DEL

Årsaken er at 6 av 10 norske små- og mellomstore bedrifter mangler en mobilvennlig nettside.

Google kommer med en ny algoritme som rangerer nettsteder etter mobilvennlighet 21. april.

Dersom en nettside ikke er mobilvennlig, vil man tape trafikk til andre mobilvennlige nettsider.

Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon.

Ifølge Eniros SMB-barometer, som 2.154 små og mellomstore bedrifter har besvart, sier 58,9 prosent at de ikke har tilpasset nettsidene sine til mobile enheter.

36,7 prosent har en mobiltilpasset nettside. 4,4 prosent sier de ikke vet.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Straffer seg

– Små- og mellomstore bedrifter anser egne hjemmesider som ett av sine viktigste markedsførings- og kommunikasjonsredskap, og da er det et paradoks at så mange ikke har en mobiltilpasset side, sier produktsjef Håvard Atle Skaug i Gule Sider.

– Norske bedrifter er altfor sent ute. Mange tror at det ikke er nødvendig å tenke på mobilvennlighet, men det vil få konsekvenser, sier seniorrådgiver Roar Eriksen i Findability AS.

Endringen vil ha stor betydning for mobile søkeresultater globalt og gjelder for søk fra både desktop og mobil.

Blant annet stilles det krav til lesbarhet, rikelig med luft mellom lenker, samt at innholdet ikke er bredere enn skjermen.

–Det er vanskelig å si noe om omfanget ennå, men det kan potensielt gå svært dårlig for ikke-mobilvennlige nettsteder, sier Eriksen.

LES OGSÅ: Slik halverer du databruken i påsken

Inntektstap

Roar Eriksen har vært ansatt i Google og jobbet med søkemotoroptimalisering (SEO) og digital markedsføring i 15 år.

Mange små- og mellomstore bedrifter bruker Gule Sider som markedsføringskanal.

Samtidig bruker 1,2 millioner nordmenn søketjenestene til Gule Sider. Over en halv million bruker mobilapplikasjonene ukentlig.

–Det hjelper ikke at våre nettsider er mobilvennlige hvis siden vi lenker videre til ikke er det. Det kan være at ulik funksjonalitet, som bestilling av varer, ikke fungerer optimalt fra mobil hvis nettsiden ikke er mobiltilpasset, og det kan bety tapte inntekter, sier Skaug.

LES OGSÅ: - Det gir en trygghet for kundene

Regionale forskjeller

Undersøkelsen avslører regionale forskjeller. Sør-Trøndelag kommer best ut.

51 prosent av de små og mellomstore bedriftene sier at de tilpasser markedsføringen mot mobilbrukere med mobilvennlige nettsider.

I Oppland sier derimot nesten 70 prosent av SMB-bedriftene at deres nettsider kun er tilpasset desktop.

Men det er SMB-bedriftene innenfor hotell- og restaurantbransjen som er best.

De har hele 58.7 prosent en mobiltilpasset nettside.

Industrivirksomheter og håndverkere er de som henger mest etter, henholdsvis 69 og 64 prosent mangler en mobiltilpasset nettside i disse bransje.

– Hotell- og restaurantbransjen er en typisk bransje som folk søker etter på farten og med mobil. Det er derfor gledelig å se at en såpass stor andel av bedriftene i bransjen har gjort seg tilgjengelig for mobilbrukere, sier produktsjef Håvard Atle Skaug i Gule Sider.

Artikkeltags