19 investorer har kåret vinneren av det første investorprogrammet for kreativ næring. Læringsteknologigründerne Learnlink skal gjøre leksehjelp tilgjengelig for flere.
– Det siste året har vi effektivisert leksehjelpsbransjen ved hjelp av teknologi og på den måten klart å redusere prisen, samt øke kvaliteten, forteller Lømo-Hansen Borander, som er fra Stavern.
Firmaet har forretningsadresse i Oslo. Gründerne er allerede godt i gang med selskapet sitt og vurderer sterkt å lansere tjeneste i Vestfold etter hvert.
– Vi har til nå hjulpet over 400 familier med å nå sine mål, og vi har også gjort et prøveprosjekt med det offentlige for å redusere frafallet i videregående skole, forteller han.
LES OGSÅ: Skolen stresser ungdom
Henter mer penger
Martin Lømo-Hansen Borander tar for tiden en mastergrad på Norges handelshøyskole i Bergen, og det var der han traff de andre i selskapet.
– Via felles bekjente traff jeg de som startet selskapet. Så ble jeg en del av teamet, forteller han.
I lang tid har de nå prøvd ut opplegget, og jobbet hardt med oppgraderinger.
– Med et begrenset budsjett har vi nå jobbet i halvannet år. Vi har levd på havregryn og knekkebrød ganske lenge. I år omsetter vi for opp mot halvannen million. Nå er planen å hente mer penger i en investeringsrunde. Deretter er planen å skalere tjenesten for å ta over det norske leksehjelpsmarkedet. Vi regner med å være en av de største der i løpet av 2018 og så gå utenlands, sie han.
LES OGSÅ: Slår alarm om at ungdommer kan bli ny underklasse
Program med Innovasjon Norge
Learnlink har deltatt på investorprogrammet Angel Challenge i regi av Innovasjon Norge og Startup Norge på vegne av Kulturdepartementet. Programmet gir innsikt i kreativ næring som en attraktiv bransje for investorer, og kobler investorer med utvalgte gründerbedrifter med vekstpotensial.
Gjennom åtte samlinger har investorene lært å identifisere og velge ut investeringsklare bedrifter og utføre selskapsgjennomgang, skriver Innovasjon Norge.
De fem bedriftene som deltok i finalen av investorprogrammet var klesdesigneren Soohia, Bold Books, en selvbetjeningsløsning for bokutgivelser, Learnlink, en digital plattform for privatundervisning, Luado, en online møteplass for kjøp og salg av småjobber, og møbeldesignselskapet Ope.
Learnlink vil bruke selskapets digitale plattform til å utvikle flere typer tjenester og skalere bedriften globalt. De har allerede fått prøve seg i verdens tech-hovedstad da de deltok på Innovasjon Norges kompetanseprogram TINC i Silicon Valley.
LES OGSÅ: SV vil la ungdommene sove lenger