Vestfold-bedrifter i førersetet når netthandelen passerer 100 milliarder

VOKSER: Stian M. Larsen (til venstre) og Eric Sandtrø i Sandefjord-selskapet Fjellsport opplever kraftig vekst i netthandelen.

VOKSER: Stian M. Larsen (til venstre) og Eric Sandtrø i Sandefjord-selskapet Fjellsport opplever kraftig vekst i netthandelen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Norsk e-handel vokser kraftig. To av de store Vestfold-aktørene i markedet, Komplett og Fjellsport, merker trenden godt.

DEL

– I fjor hadde Fjellsport en omsetningøkning på over 70 prosent, i år sikter vi på rundt 50, forteller Eric Sandtrø, daglig leder og største aksjonær i Fjellsport.no. Sandtrø forlot Komplett i 2007, et selskap han også har bygget opp.

– Netthandel vokser, men det er store forskjeller mellom bransjer og selskaper. Prosentene blir jo ofte høyere for mindre selskaper i nye netthandelsområder, enn for store selskaper i modne bransjer. Uansett er det helt klart at norske forbrukere ønsker å handle på nett. Så er det opp til oss å være konkurransedyktige i en bransje som er grenseoverskridende, sier Sandtrø.

Fjellsport driver blant annet nettbutikkene fjellsport.no i Norge og tindeberg.se i Sverige. I fjor omsatte Sandefjord-selskapet for 200 millioner kroner. Målet i år er å passere 300.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Milliardbedrift

Komplett holder til bare noen steinkast fra Fjellsports lokaler.

– At netthandel er kraftig vekst, kan vi også bekrefte. Stadig flere kategorier modnes for netthandel, og Komplett har posisjonert seg i mange bransjer, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i netthandelskonsernet.

I 2016 omsatte Komplett for nesten 7,8 milliarder kroner.

– Veksten varierer i de ulike kategoriene. Nordmenn er flinke til å ta i bruk ny teknologi raskt, og stadig flere handler fra mobilen. Det blir stadig enklere å handle på nett, og vi er sikre på at veksten vil fortsette i årene som ligger foran oss, sier Ingebjørg Tollnes.

LES OGSÅ: Ble Årets butikk for tredje år på rad

16 prosent nasjonal vekst

Norsk netthandel runder for første gang 100 milliarder kroner i omsetning på ett år, en vekst på 16 prosent.

Det viser rapporten Norsk E-handel 2017 fra betalingstjenesten DIBS, som har nettbutikkene som kunde.

- Går vi fem år tilbake ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk e-handel ville fordobles på bare fem år.

– Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, sier Johanna Tell, Partner & Sales Manager i DIBS, i en pressemelding.

LES OGSÅ:  Netthandelens hovedstad ligger i Vestfold

Går vi fem år tilbake ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo

Johanna Tell i DIBS

Kjøper eventyr på nett

Hvis vi sammenligner oss med våre skandinaviske naboland, ligger Norge helt i front på netthandel.

Vi bruker riktignok litt mindre penger totalt på netthandel enn svenskene og danskene, men har til gjengjeld langt færre forbrukere i aldersgruppen 15-74 år.

Totalt bruker nordmenn 52,5 milliarder kroner på reiserelaterte kjøp som flybilletter, hoteller, togtransport osv. I tillegg bruker vi mye penger over nett på tjenester som forsikring, veldedighet og pengespill.

Stadig flere kjøper i tillegg dagligvarer på nett, samtidig som varer som klær, krem og elektronikk er populære nettvarer.

LES OGSÅ: Filteret til Anniken tar de fleste Komplett-svindlerne

Handel på mobil

Det er spesielt én faktor som har avgjørende betydning for veksten i netthandel: Mobilbruk. Mens bare 20 prosent handlet via mobil og nettbrett i 2012, gjør 54 prosent det i 2017.

- Det kan ikke sies tydelig nok: Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd, sier Tell.

Som en naturlig følge av at netthandel blir stadig mer populært, ser man i USA tendenser til at fysiske butikker stenger.

- Prognoser viser at opptil 9.000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt, sier e-handelsekspert i DIBS, Patrick Müller.

Artikkeltags