Gå til sidens hovedinnhold

Pop-up trenden kommer til Vestfold

Artikkelen er over 4 år gammel

I verdensmetropoler som New York og London er "pop-up" forretning et kjent begrep. Nå kommer trenden til Tønsberg.

– Omtrent 90.000 personer regner Tønsberg som sin by selv om bare 40.000 personer er bosatt her. Hit drar man for å handle fordi man vil, ikke fordi man må, sier Øystein Sandtrø, næringssjef i Tønsberg kommune.

Denne høsten vil handlebyen utvikle opplevelseshandelen med en rekke pop-up butikker; forretninger som settes opp for en midlertidig utsalgsperiode.

Pop-up butikkene vil være hovedfokuset for et forskningsprosjekt som settes i gang av Tønsberg Sentrum, Tønsberg Kommune og Høgskolen i Sørøst Norge.

LES OGSÅ: Kampen om framtidens marked

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Unngår turistsesongen

Prosjektet inntar Tønsberg i september, og varer frem til julehandelen settes i gang. I løpet av den perioden skal studenter ved Høgskolen i Sørøst Norge følge med på omsetning og besøkstall, og undersøke hvordan pop-up bedriften fungerer i markedssammenheng i Tønsberg.

– Vi velger å unngå sommer- og juleperioden for å få så reelle resultater som mulig, forklarer Cecilie Sørumshagen, Daglig Leder i Tønsberg Sentrum.

Birgit Solem, Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst Norge legger til at i forskningssammenheng er dette et helt unikt samarbeid. Studentene skal følge besøkstall og omsetning, og evaluere verdien av pop-up forretninger i salgs- og markedsføringssammenheng.

– Det må være første gangen dette med pop-up er satt i system på denne måten og følges så tett med effektmålinger, sier hun.

LES OGSÅ: Knallsommer for kjøpesentrene i Vestfold

Nøye utvalgt

I løpet av testperioden skal seks aktører få sette opp pop-up butikk i to uker hver. Stikkord for å være med på prosjektet er at aktøren har noe nytt og interessant å bidra med.

– Vi er nøye med hvem vi velger. Man må være innstilt på å gjøre noe spesielt og gøy ut av konseptet sitt, forklarer Birgit Solem.

Hittil har Færder Mikrobryggeri og det økologiske nettparfymeriet Pureskin.no meldt seg på.

Tone Krüger, salgssjef ved Færder Mikrobryggeri, svarte kjapt ja da hun fikk tilbud om å være med.

– Jeg merker at vi alltid har for dårlig tid til å ta oss av kundene. Dette blir en god anledning for oss til å få gitt kundene god informasjon, sier Tone Krüger, salgssjef ved Færder Mikrobryggeri.

LES OGSÅ: – Laget for å bli sett

Prosjekt for hele fylket

Handel i Tønsberg har lenge vært knyttet til kjøpesenteret Farmandstredet, og Tønsberg Torv. Med pop-up prosjektet skal handelen spres utover hele byen.

Til tross for utviklingspotensiale mener prosjektgruppa at Tønsberg er i særklasse når det gjelder handel.

– Det spesielle med Tønsberg er at man kan gå sømløst fra kjøpesenter til bysentrum, og at handelen kun har en destinasjon, sier Sandtrø.

Sørumshagen sammenligner Tønsberg med Lillehammer, en by på tilsvarende størrelse.

– Tønsberg har faktisk 40% større omsetning enn Lillehammer, forklarer hun.

På langsikt er håpet at andre byer i Vestfold kan inspireres av prosjektet, og bruke forskningsresultatene til å drive pop-up virksomhet som en gunstig salgsteknikk og markedsføringsstrategi i hele fylket.

– Vi vil jo at dette skal fungere så godt at det kan bli permanent. Hvis bare én eller to aktører velger å etablere seg i Tønsberg så har vi lykkes, mener Øystein Sandtrø.

LES OGSÅ: Vi troner på toppen her

Kommentarer til denne saken