Her vil det mangle folk i årevis

«TOP GUN»: Stolt gjeng, fornøyd med skolen. Fra venstre: Daglig leder Frode Granlund, Student Matias Solheim, student Ørjan Sørheim, student Judith Skadal Atterås, pilot Eirik Hagestrand Brattekleiv og instruktør Maximillian Herman Hansen Bøhn.

«TOP GUN»: Stolt gjeng, fornøyd med skolen. Fra venstre: Daglig leder Frode Granlund, Student Matias Solheim, student Ørjan Sørheim, student Judith Skadal Atterås, pilot Eirik Hagestrand Brattekleiv og instruktør Maximillian Herman Hansen Bøhn. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Dette markedet kan neppe mettes. I hvert fall ikke slik det ser ut i dag.

DEL

Det er hektisk aktivitet i gangene til pilotskolen Pilot Flight Academy på Torp i Sandefjord. Det er større enn forventet. Et kontorbygg i fire etasjer og en stor hangar med kontorer. Over 120 studenter og 30 ansatte er på vei til lunsj. Alle går pent kledd, de fleste i uniform.

– Hei! kommer det med et smil fra samtlige, uavhengig av hverandre, med rak rygg og øyekontakt.

Selv en kar som sitter innerst i et rom og leser, løfter blikket og hilser når undertegnede entrer rommet.

– Jeg bruker pausen til å fordype meg litt, sier den fremtidige piloten med et unnskyldende smil.

LES OGSÅ: Flyskolen ser mot Asia

LES OGSÅ: Frykter utrygge piloter

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

Egen kultur

Å fly er definitivt et serviceyrke, men er høfligheten noe dere driller studentene på alt første time?

– He, he! Man skulle tro det, men vet du hva? Det kommer helt av seg selv. Det følger nok med jobben. De legger nok lista litt høyere, tror gründer, medeier og daglig leder Frode Granlund.

En gruppe med studenter og instruktører kommer smilende i solskinnet utenfor hangaren, og hilser.

– Teorien er vanskelig, men så lenge en leser skal det nok gå bra. Det er veldig godt miljø her, sier Mathias Solheim, litt bekymret som fersk student og overveldet av teori.

Han har grunn til å ta bekymringene på alvor. Utdanningen, som går over to år, koster 900.000 kroner.

–  Vi er kjempeheldige som er her. Vi får fly så mye vi orker og har variert flyving, sier instruktør Maximillian Herman Hansen Bøhn.

SJEKK: Punktlista skal alltig gjennomgås før avgang. Fra venstre: Instruktør Maximillian Herman Hansen Bøhn med student Mathias Solheim.

SJEKK: Punktlista skal alltig gjennomgås før avgang. Fra venstre: Instruktør Maximillian Herman Hansen Bøhn med student Mathias Solheim. Foto:

– Fantastisk marked

Europa trenger 5.000 nye piloter i året og på verdensbasis er tallet 550.000 de neste 20 år.

– Det er et fantastisk marked. På skolen er 40 prosent utenlandske studenter. Vi har deltatt på messer i Bangkok og Jakarta, og driver aktiv markedsføring i Norden.

Flyprodusentene klarer ikke å levere nok fly. Utdanningsinstitusjonene strekker ikke til. Dersom noen vil konkurrere med de nye langdistanseflyene til SAS og Norwegian, må de vente fem år på levering.

– Det er et veldig godt arbeidsmarked, der utdanningskapasiteten er sterkt underdimensjonert. Vi er ute i verden for å vinne kontrakter for å utdanne piloter til utenlandske flyselskap, sier Granlund.

Konkurransedyktig

Skolen tilbyr en såkalt integrert utdanning, eller alt på ett sted med heltidsstudier.

– Det er en internasjonal skole. Det koster, men det er en svært konkurransedyktig pris. Med dagens valutasituasjon er vi er omtrent 20 prosent billigere enn i England, sier Granlund.

Skolen har vokst hurtig. Ved etableringen i 2008 hadde skolen 6 studenter. Den er NOKUT–godkjent, men mottar ingen offentlig støtte.

– Det er rart å tenke på at vi startet med seks studenter i 2008, og følte da at det var en kjempesuksess. Nå er vi over hundre og satt oss mål om å ha 300-400 studenter innen 2020.

LES OGSÅ: Har bestilt syv nye fly

STEMNING: Nye lokaler og ny design med den rette atmosfæren, viser daglig leder Frode Granlund.

STEMNING: Nye lokaler og ny design med den rette atmosfæren, viser daglig leder Frode Granlund. Foto:

Konkurranse på Kjeller

To av Skandinavias flyskoler, Luftfartsskolen (LFS) og Scandinavian Aviation Academy (SAA) har gått sammen om et nytt felles eiet selskap i Norge. De går fortsatt under navnet Luftfartsskolen og skal ha base på Kjeller flyplass. De regner med å være operative 1. desember.

Sjefen for Pilot kjenner godt til satsingen. Skolen har kapasitet på 240 studenter.

– Vi har klokketro på vår egen integrerte pilotutdanning og tror ikke sammenslåingen vil påvirke oss i særlig grad, mener Granlund.

Satser stort på eget konsept

– Flysimulatoren alene kostet 1 million euro. Så har vi byttet ut de gamle flyene med nye fly til 400.000 euro stykket. De er støysvake. Det er viktig, med tanke på at vi ønsker å vokse her i Sandefjord.

Granlund, som tok sitt pilotsertifikat som voksen, startet samarbeidet med forretningspartner Runar Vassbotten. De kjøpte seg et sjøfly og drev etter hvert et sjøflyselskap. De startet med to tomme hender.

– Nå har vi investert rundt 65 millioner. Vi har alltid kjøpt etter hvert, så jeg vet ikke nøyaktig hvor stor investeringene er. Det gikk jo i pluss de første årene også, men da tok vi jo ikke ut lønn engang, så jeg vet ikke hvor lønnsomt det var da, men det la grunnlaget for det vi har i dag.

Bedriften havnet på topp 3 blant årets bedrifter i Vestfold i år.

– Vi går med overskudd og har god likviditet. Vi har vært en gasellebedrift flere år på rad. Dette har gått løpende siden 2008.

Størst vekst i Asia

Studentene ved skolen kommer hovedsakelig fra Norden, som er skolens hjemmemarked, men de kommer også fra Asia og Nord-Amerika.

– Luftfarten i Asia er i sterk vekst, et eksempel er fra skolen jeg forrige uke besøkte i Dallas i USA der 2/3 av studentene er fra Asia.

– Vi går høyt ut og letter oss på et mål om å ha 300-400 studenter innen få år. En av mange bevingede mål, avslutter flyveren og gründeren med glimt i øyet.

Artikkeltags