Søker entreprenører til å gjøre ferdig sammenhengende dobbeltspor Oslo-Tønsberg

FORNØYD: – Det er en glede å kunne utlyse kontrakter for selve byggingen av strekningene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, sier prosjektdirektør Stine Undrum i Bane Nor.

FORNØYD: – Det er en glede å kunne utlyse kontrakter for selve byggingen av strekningene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, sier prosjektdirektør Stine Undrum i Bane Nor. Foto:

Bane Nor setter fire store kontrakter ut på anbud i forbindelse med dobbeltsporet på Vestfoldbanen.

DEL

– Nå har vi brukt flere år på å planlegge og finne de beste løsningene for strekningene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, så det blir en glede å kunne utlyse kontrakter for selve byggingen, sier prosjektdirektør Stine Undrum i Bane Nor i en pressemelding.

Prosjektene Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen vil gi sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.

– Dette er et vesentlig løft i regionen. Vi legger til rette for flere togavganger på strekningen, og reisetiden blir kortere. Nå skal vi finne de rette entreprenørene til å ha med på laget, slik at vi får til en vellykket gjennomføring, sier Undrum.

LES OGSÅ (+): Selskapet får penger til å hjelpe bønder: – Det blir et viktig løft for oss som bedrift 

Drammen - Kobbervikdalen

Nå starter oppstart av prekvalifisering på fire store kontrakter.

I prosjektet Drammen-Kobbervikdalen skal det bygges 10 km dobbeltspor mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen, samt mellom Drammen stasjon og Gulskogen stasjon. Prosjektet inkluderer også 6 km bergtunnel, en løsmassetunnel og en kulvert, ifølge pressemeldingen.

Prekvalifisering til totalentreprisen for kulvert og løsmassetunnel ble kunngjort gjennom Bane NORs anskaffelsesverktøy i oktober, med frist i slutten av november.

Prekvalifisering for totalentreprisen for bergtunnel ble kunngjort i forrige uke, og har frist i første halvdel av desember.

LES OGSÅ (+): Hagebedriften fra Vestfold kjøper svensk konkurrent: – Vi flytter de ansatte fra Stokke 

Nykirke-Barkåker

Prosjektet Nykirke-Barkåker skal bygge 13,6 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Prosjektet inkluderer to bruer, fire tunneler på til sammen 5,3 km og ny Skoppum stasjon sørvest for Skoppum, ved Viulsrød.

Prekvalifisering til totalentreprisen for grunnarbeider ble kunngjort forrige uke, og har kvalifiseringsdato i første halvdel av desember 2018. Prekvalifisering til totalentreprisen for jernbaneteknikk kunngjøres i løpet av de nærmeste dagene, med kvalifiseringsdato 17. desember.

Artikkeltags