Priskrigen på smågodt tok av for fullt i midten av forrige uke. Rema 1000 dumpet prisen til 2,90 kroner per hektogram, og det tok ikke lang tid før Kiwi, Coop Ekstra og Coop Obs fulgte etter.

Butikkene er enige om at prisene ikke henger på greip, men konkurransen gjør at prisen likevel raser. Butikkene tar risikoen, og forbrukeren blir de store vinnerne.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Klarer ikke produsere nok

Men også produsentene kan glede seg over krigen. Hos Hval produseres det smågodt for fulle mugger.

– Vi merker det på bestillingene. Det går fort og vi har hatt maskinene i gang 24 timer i døgnet siden onsdag, forteller Rolf Rune Forsberg, daglig leder i Hval Sjokoladefabrikk.

Under normale omstendigheter står maskinene stille om natta hos Sandefjord-bedriften. Allikevel overgår etterspørselen det de rekker å produsere.

LES OGSÅ: Hval sjokolade inntar Rema 1000 og 64 nye Meny-butikker

– Vi klarer ikke lage alt butikkene vil ha. Vi får bestillinger på det vi klarer å lage i løpet av en helg. Lagrene er tomme, vi er tomme og grossistene er tomme, sier Forsberg.

Det å hamstre sjokolade i smågodtdisken er det som gir mest verdi for pengene, ifølge Forsberg, ettersom det er dyrere å produsere enn gelé.

Ikke unormalt med priskrig

Hval har vært borti priskriger tidligere, blant annet før påsken i fjor – riktignok ikke i like stor grad som det man ser nå. Men da var de mer forberedt på hva som skulle skje.

– Da hadde vi litt mer kontroll. Vi visste om det på forhånd og fikk bestillinger allerede i januar. Nå kom det litt bardust på, sier Forsberg.

Forsberg sier han ikke har noe imot slike perioder en gang i blant, men er usikker på hvor lenge de klarer å holde det gående med tre skift og døgnkontinuerlig drift. Han regner med at det blir tilbake til hverdagen om ikke så alt for lenge.

– Jeg hadde tenkt til å ha litt påskeferie også, sier han.

LES OGSÅ: Hval må kutte stillinger etter «smågodt-krig»