Gå til sidens hovedinnhold

Kunne ha vokst raskt – men det har de ingen planer om

Artikkelen er over 5 år gammel

Per Joar Lorvik og Helge Andresen kom fra samme bransje, men hadde ulike kompetanseområder. Det har vært god match i den unge bedriften Driftsikker Kommunikasjon.

Sist uke flyttet bedriften inn i nye lokaler på Træleborgodden i Tønsberg. De hadde rett og slett vokst seg for store for de gamle lokalene på Tolvsrød, med sju medarbeidere og planer om å utvide staben ytterligere.

Mye har skjedd siden Lorvik og Andresen startet opp i uthuset til førstnevnte for tre år siden.

– Vi passerte fjorårets omsetning i juni. Vi har budsjettert med 3,7 millioner, men vi regner med å ligge en plass mellom 5 og 6 millioner kroner i år, sier daglig leder Lorvik.

Driftsikker Kommunikasjon leverer butikkdatasystemer. Lorvik og Andresen eier 50 prosent hver. Varene importeres stort sett fra Korea, via et importselskap duoen også eier.

Både Lorvik (tidligere Easy Step) og Andresen (tidligere Best Value) hadde erfaring fra bransjen da de ble enige om å starte opp sammen i 2013.

– Helge jobbet i et større tilsvarende selskap med ansvar for den tekniske biten, og jeg jobbet før et større tilsvarende selskap med salg. Vi prøvde å ansette Helge, men det gikk ikke. Da sa jeg: Hvis jeg hopper av, skal vi starte for oss selv? Det er egentlig grunnen til at vi sitter her i dag, sier Lorvik.

Siden det har det «ballet på seg», ifølge Lorvik. De har fått noe drahjelp av myndighetene, ettersom det fra 1. januar neste år kommer en ny kassalov som innebærer at flere bedrifter må oppgradere butikkdatasystemene sine.

Lavere risiko

Men de har også funnet en forretningsmodell som fungerer. Det er i all hovedsak leieavtaler de inngår med kundene, men all service og support er inkludert i totalprisen. Det vil si at inngangsprisen blir høyere enn om det ikke er inkludert, men risikoen lavere for kundene enn om man må betale hver gang man trenger service.

– Vi går sjelden ut i markedet og sier at vi har en mye bedre hardware enn de andre. Der er forskjellene ofte marginale. Vi har et godt totalprodukt og et godt konsept. Det mange kunder har utfordringer med er service og support. Flere av konkurrentene har en rimeligere inngangsbillett, men kundene må betale mye for det de kaller tilleggstjenester. Det kan fort bli mye høyere pris enn vår, sier Lorvik.

– Det gjør det hele forutsigbart. Man slipper risikoen i å bruke mange tusen kroner fordi en skriver ryker, sier teknisk leder Andresen.

Øker staben

Lorvik og Andresen er enige om at de jobber i en bransje hvor det ikke er noe problem å vokse raskt. Men det er ikke noe mål for bedriften. Før de vokser videre, skal de sørge for at serviceapparatet er godt nok til å takle veksten.

– Problemet med stor omsetning er å ha et serviceapparat som henger med i samme tempo. Det gjør fort at man får et dårlig omdømme, siden man ikke rekker å serve kundene sine. Vi har hele tiden vært redd for å gape over for mye. Vi skal vokse forsiktig, sier Andresen.

Nå er de imidlertid klare til å øke bemanningen i serviceavdelingen.

– Vi har sagt ja til et samarbeid med en kjede med 100 butikker nå, som igjen krever at vi øker bemanningen her på support og service. Vi føler at vi er i stand til å gjøre det med noen små grep. Nylig signerte vi en avtale med et Oslo-firma som blir vår representant i Oslo og en annen representant i Nord-Norge. Når tida er riktig, kommer vi til å bli landsdekkende. Men vi er opptatt av de grønne sirklene, sier Lorvik.

– Vi har vært dyktige og heldige, men det er viktig nå at vi ikke blir fristet til kortsiktig rask økning, bli med på en galopp som er fullt mulig i denne bransjen. For oss er kundetilfredshet nøkkelfaktoren i vår virksomhet.

Kommentarer til denne saken