Snart kan 11.000 biler kjøre på matavfall, ispedd husdyrmøkk

LOKAL BIOGASS: Snart kan Den Magiske Fabrikken i Tønsberg forsyne 11.000 kjøretøyer med klimavennlig drivstoff, sier daglig leder i Vestfold Klima- og Energiforum, Benjamin Rød.

LOKAL BIOGASS: Snart kan Den Magiske Fabrikken i Tønsberg forsyne 11.000 kjøretøyer med klimavennlig drivstoff, sier daglig leder i Vestfold Klima- og Energiforum, Benjamin Rød. Foto:

Allerede i 2018 eller 2019 håper Den Magiske Fabrikken i Tønsberg å ha ferdig en ny og dobbelt så stor produksjonslinje for biogass. Da vil 11.000 biler og busser kunne kjøre på gass, laget av matavfall og husdyrmøkk.

DEL

Den nye produksjonslinjen vil ha en kapasitet tilsvarende 11 millioner liter diesel.

Fyllestasjonene kommer

Dagens produksjonslinje har en kapasitet som tilsvarer seks millioner liter diesel. I dag kjører mer enn 70 busser og ca. 40 renovasjonsbiler på biogass fra denne. Men det er gass nok til å forsyne mange flere biler.

LES OGSÅ: Gahr Støre: - Veldig spennende drivstoffprosjekt i Vestfold

– Litt avhengig av kjørelengde vil dagens produksjonslinje kunne forsyne 6.000 kjøretøyer med drivstoff, forteller daglig leder i Vestfold Klima- og Energiforum, Benjamin Myklebust Rød, til vestviken24.no.

SØPLA VÅR: Tror du fortsatt ikke kildesortering nytter? Matavfallet ditt blir til miljøvennlig drivstoff og gjødsel.

SØPLA VÅR: Tror du fortsatt ikke kildesortering nytter? Matavfallet ditt blir til miljøvennlig drivstoff og gjødsel. Foto:

Problemet i dag er fyllestasjoner for biogassen. Men dette er i ferd med å bedres vesentlig. Mange kommuner i Vestfold og Telemark har klare planer for etablering av sentralt beliggende fyllestasjoner, beregnet for egne kjøretøyer og private kunder. Det samme har Drammen og Nes i Akershus.

LES OGSÅ: Synes du det er vrient med all søppelsorteringen? Her er noen skikkelig gode tips

Og klima- og energiforumet oppfordrer nå private til å ta i bruk kjøretøyer beregnet for biogass. Spesielt næringsdrivende.

Frir til næringslivet

– Biogass er meget velegnet for alle typer kjøretøyer, selv om tyngre kjøretøyer vil ha størst klimagevinst. Vi inviterer lokale og regionale transportfirmaer, budfirmaer, håndverkere, drosjenæringen og andre til å benytte seg av denne muligheten, sier Benjamin Rød.

Vestfold Klima- og Energiforum er samarbeidsforumet for offentlige instanser og private aktører innenfor klima- og energisektoren.

LES OGSÅ: Vil bruke 10 milliarder på fremtidens drivstoff

23. mai løfter forumet, sammen med Biogass Oslofjord, fram biogass som drivstoff på en konferanse i Sandefjord, med faglige foredrag, framvisning av et utvalg gassdrevne kjøretøyer og paneldebatt om biogass som transportenergi.

KJØRER PÅ GASS: Mer enn 70 busser kjører nå på biogass fra Den Magiske Fabrikken.

KJØRER PÅ GASS: Mer enn 70 busser kjører nå på biogass fra Den Magiske Fabrikken. Foto:

– Biogass er litt rimeligere enn diesel. Men bilene er litt dyrere. Derfor er det nok ikke først og fremst det økonomiske som vil være drivkraften for å ta i bruk gassdrevne biler, men at  man ønsker at bedriften skal framstå som grønn. Vi vet at forbrukere allerede i mange tilfeller foretrekker næringsdrivende med en grønn profil, sier Rød.

LES OGSÅ: Erna grabbet styringen på magisk åpning

Erstatter kunstgjødsel

Den Magiske Fabrikken på Rygg i Tønsberg drives av Greve (Grenland Vestfold) Biogass. I fabrikken gjenvinnes tonnevis av matavfall fra innbyggerne i østlandsområdet fra Kragerø i sør til Asker i nord, samt mengder av husdyrgjødsel fra landbruket.

De to typene råstoff blandes sammen. I produksjonsprosessen omdannes gassen til drivstoff og tørrstoffet til biogjødsel, som erstatter kunstgjødsel hos mer enn 40 gårdbrukere i Vestfold.

I landbruket slipper man avgassing fra husdyrmøkk som spres på jordene direkte, i transportsektoren oppnår man at biler og busser kan kjøre på miljøvennlig gass, i stedet for fossilt drivstoff.

Stor klimagevinst

– Men hvor klimavennlig er egentlig biogass, Benjamin Rød?

LES OGSÅ: Sylvi Listhaug: – "Magisk" mønsterbedrift i Tønsberg

– Veldig klimavennlig. Bruker vi en buss som eksempel, er klimanytten på mer enn 90 prosent hvis bussen kjører på biogass, sammenlignet med fossilt drivstoff. I tillegg kommer klimagevinsten i landbruket.

– Men ville det ikke vært enda mer klimavennlig å la bussen kjøre på elektrisitet?

– Elektriske busser og biler er veldig klimavennlige. Men fordi vi tross alt har råstoff i form av matavfall fra husholdningene og husdyrgjødsel fra landbruket, er det mer lønnsomt å utnytte dette til energi enn å lade opp batterier, sier daglig leder i Vestfold Klima- og Energiforum, Benjamin Myklebust Rød til vestviken24.no.

Her blir det fyllestasjoner

Kommunene i Grenland og Vestfold har blitt utfordret til å etablere sentralt tilgjengelige fyllestasjoner for biogass, for egne og næringsdrivendes kjøretøyer. Og flere kommuner har tatt utfordringen både til å etablere fyllestasjon og til å fase egen bilpark over til biogassdrift.

- I Horten er en fyllestasjon under etablering på Langgrunn, langs riksvei 19.

- Larvik kommune har gitt klarsignal for prosjektering av fyllestasjon for biogass, fortrinnsvis langs Elveveien, riksvei 40.

- Tønsberg kommune planlegger etablering av fyllestasjon på Kilen.

- Ved Den Magiske Fabrikken på Rygg utenfor Tønsberg er det etablert tankingsanlegg for renovasjonsbiler og to hurtigpumper for private og kommunale kjøretøyer.

- Skagerak Energi har et tankingsanlegg for busser på Stensarmen i Tønsberg.

- Skien kommune vil bygge en fyllestasjon, sannsynligvis i Kjørbekk-området.

- Kommunene Porsgrunn og Bamble har søkt om tilskudd til fyllestasjoner.

- Nes kommune i Akershus har også søknad inne.

- I Drammen er det bygd en biogass-fyllestasjon for renovasjonskjøretøyer på Lindum. En fyllestasjon for private kunder er under prosjektering samme sted.

Artikkeltags