Gå til sidens hovedinnhold

– Laget for å bli sett

Prestisjefull utmerkelse for god design til Vestfold-øl

Artikkelen er over 6 år gammel

Familiebedriften Færder Mikrobryggeri i Tønsberg har sammen med Panorama Design mottatt Merket for god design.

TØNSBERG: Bryggeriet som lanserte sitt øl i september 2014 har i løpet av den korte tiden de har eksistert oppnådd betydelig suksess:

– Siden lanseringen i fjor høst har vi solgt 20 000 liter øl. I år regner vi med å selge 120 000 liter, forteller markedssjef og gründer Tone Krüger i Færder Mikrobryggeri i en pressemelding fra Norsk Design- og Arkitektursenter (DOGA).

Nå har de altså også høstet heder og ære for designet på deres flasker.

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

– En nødvendighet

Utdelingen av prisen fant sted under Designdagen hos arkitektursenteret, der designbransjen, næringsliv og offentlig sektor samles til dialog og prisutdeling.

–Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk Design- og Arkitektursenter.

Etter avtale med Norges-gruppen er deres øl å finne i 200 Meny-butikker rundt omkring i landet. En avtale med Ica Norge har også gitt dem hylleplass i 20 Rimi-butikker i Vestfold. 4. mai blir deres øl også å finne i bestillingsutvalget på vinmonopolet.
Nå har de altså også høstet heder og ære for designet på deres flasker.

Hadde 40 forslag

Familien Krüger begynte i utgangspunktet å brygge øl kjelleren i huset deres på Tjøme. Etter svært gode tilbakemeldinger bestemte de seg for å starte sitt eget mikrobryggeri. Mathias, sønnen i bryggeriet, ble bryggerimester etter endte medisinstudier. Faren Steinar er daglig leder.

Utformingen av designet begynte i det enkle.

– Jeg tegnet en profil på en serviett som en venninne tegnet ut. Vi var mest opptatt av det som var inni flasken, men etter hvert skjønte vi at vi måtte satse også på det visuelle, sier Tone Krüger.

Jakten etter et designbyrå som kunne hjelpe dem å bygge en nettside endte også med å forandring av designet.

– Vi hadde kontakt med mange, men fikk en god magefølelse med Panorama Design. De fikk oss til å tenke igjennom hele prosessen, forteller bryggerisjef Mathias som er sønnen i bryggeriet.

Byrået bød på et bredt utvalg å velge fra.

– Designbyrået ga oss 40 forslag til retninger på design. Vi kunne brukt alle sammen, forteller Mathias, som legger til at de er svært fornøyde med å motta utmerkelsen.

«The Mad Doctor»

Til slutt endte det med en etikett med maritime flag, teksthistorie og et stempel.

Hver øltype kjennetegnes av et eget flagg og gir gjenkjennelseseffekt i butikkhyllene.

I tillegg bærer også hver flaske bryggerens stempel «The Mad Doctor». De to forteller at de følte behovet for å myke opp designet, og at stempelet ble løsningen.

– Flaggene er laget for å ses i hyllene. Stempelet kan vi endelig bruke med rette siden Mathias nå har bestått legeeksamen, sier Tone.

– Jeg har faktisk nettopp fått autorisasjonen min, legger Mathias til.

– Åh, det visste jeg ikke, utbryter Tone.

Kommentarer til denne saken