Ville egentlig ikke ha resepsjonslærling – traff blink

Tett team: Synnøve Frugaard (til venstre), hotellsjef ved Thon Hotel Åsgårdstrand, er svært fornøyd med sin resepsjonslærling Veronika Rzniqi. – Vi jobber tett sammen på dette lille hotellet, og blir godt kjent, sier Frugaard.

Tett team: Synnøve Frugaard (til venstre), hotellsjef ved Thon Hotel Åsgårdstrand, er svært fornøyd med sin resepsjonslærling Veronika Rzniqi. – Vi jobber tett sammen på dette lille hotellet, og blir godt kjent, sier Frugaard. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hotellsjef Synnøve Frugaard angrer ikke på valget om å gi en resepsjonistlærling muligheten.

DEL

Synnøve Frugaard, hotellsjef for Thon Hotel Åsgårdstrand, var ikke helt overbevist om at hun ville ha en lærling i resepsjonen. Så dukket Veronika Rzniqi (19) opp.

– Vi har alltid hatt lærlinger på servitør og kjøkken, men aldri i resepsjonen. Da Veronica søkte, tenkte jeg, «nei, det blir for mye», med tanke på den faglige oppfølgingen, sier Frugaard.

Veronika er TAF-lærling og tar fagbrev i resepsjonsfag.

– Jeg har ikke fagbrev og trodde ikke vi kunne ha resepsjonslærling.

Men Fruugard har lang erfaring fra bransjen.

– Så opplæringskontoret beroliget meg med at det gikk fint.

Fordeler med lærling

TAF-lærlingene går både på skole og er ute i lære.

– En ekstra person i resepsjonen betyr økte kostnader. Men en TAF-lærling er på jobb to-tre dager i uka, og ordningen går over fire år. Det er mindre kostbart, og vi får i tillegg faglært personal, forklarer Frugaard.

Frugaard har hatt flaks med lærlingen sin.

– Veronika er flink, smart og tar ting raskt. Det fungerer kjempefint.

– Litt skummelt i starten

Veronika begynte da hun var 16, og har vært på hotellet i to og et halvt år.

– Hvordan var det å komme inn i et voksenmiljø, som 16-åring?

– Det var litt skummelt, men i 9. klasse jobbet jeg en arbeidsuke på Dressmann i Oslo, sier Veronika.

– Hvordan har det gått?

– Bra, det er veldig spennende med alle de ulike menneskene du møter.

– Pleier dere å ansette lærlingene?

– Jada, noen blir etter læretida, noen vil prøve andre ting, og noen kommer tilbake, sier Frugaard.

Hotellsjefen ser på lærlingordningen som en rekrutteringsarena til bransjen.

– Jeg er veldig opptatt av at folk som har ramlet utenfor arbeidslivet kommer tilbake, vi har i mange år hatt praksiselever og det er alltid interessant å få inn lærlinger.

– Ikke krevende

– Du synes ikke fagoppfølgingen er utfordrende?

– Nei, det er veldig greit. Men vi tar ikke inn flere lærlinger enn vi kan håndtere, for de skal jo følges opp.

Frugaard er faglig ansvarlig, men hennes stedfortreder i resepsjonen tar den daglige oppfølgingen.

– Vi jobber tett på hverandre, og snakker ofte sammen, sier Frugaard.

Hvert kvartal er det oppfølgingsmøter med opplæringskontorene.

– Jeg var litt engstelig for at jeg ikke hadde kompetansen på fagområdet, men jeg har nok det, sier Frugaard med et smil.

– Er det noe å utsette på lærlingordningen?

– Nei, det er en kjemperessurs, sier Frugaard.

Vil ta hotelledelse

Nå gleder Veronika seg til hun skal jobbe en måned på et hotell i Dublin.

– Hvor går ferden videre etter læretida?

– Da har jeg lyst til å ta hotelledelse, sier Veronika Rzniqi.

Artikkeltags