Blått lys for helikopterskolens framtid på Torp

European Helicopter Center har Norges eneste helikopterskole, men nå risikerer selskapet å flagge ut fra Sandefjord Lufthavn.

European Helicopter Center har Norges eneste helikopterskole, men nå risikerer selskapet å flagge ut fra Sandefjord Lufthavn. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

European Helicopter Center kan se seg nødt til å flagge ut fra flyplassen i Sandefjord.

DEL

Det spøker for EHCs framtid på Torp. Årsaken er en ekstraregning Avinor har kommet med til Sandefjord Lufthavn på 6,1 millioner kroner for flysikringskostnader, som blant annet skal dekke økt bemanning i tårnet. Det skriver Finansavisen.

Siden EHC driver helikopterskole med mye takeoffs og landinger, går det hardt ut over bedriften. Når økningen trer i kraft fra 1. juli i år, vil det medføre en ekstraregning på 1,8 millioner kroner til EHC, noe selskapet i utgangspunktet ikke kan leve med.

– Vi ønsker i første rekke å bli værende på Torp. Men med de avgiftene vi nå blir pålagt, så er det klart vi også må se oss rundt etter andre alternativer, sier Christina Søiland, daglig leder ved European Helicopter Center, til Vestviken24.

Den privateide helikopterskolen har kun hatt ett år med overskudd siden 2011 og har et samlet tap på 14 millioner kroner de siste fem årene. Dårlig vær og lav oljepris har påvirket økonomien i negativ retning.

I et brev til Kunnskapsdepartementet forklarer selskapet også den lave lønnsomheten med at de vil holde elevkostnadene så lave som mulig. De har også sendt brev til Samferdselsdepartementet, der de ber om støtte til å dekke inn utgiftene til flysikringskostnadene.

Nå er det ikke sikkert at det blir mulig lenger.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Risikerer at studenter drar utenlands

For EHC finnes det tre mulige utfall:

  • Øke studentavgiften.
  • Flytte virksomheten til en annen flyplass i Norge som ikke er styrt av Avinor.
  • Flagge ut hele virksomheten til utlandet.

På grunn av de store investeringene som er gjort i kontor og hangarbygg på Torp, mener EHC det er lite aktuelt å flytte virksomheten. Samtidig frykter de at økte studentavgifter gjør at de ikke blir konkurransedyktige på pris mot skoler i utlandet. Skolen får ikke offentlig støtte og studiene finansieres av studentene selv.

Beregninger skolen har gjort viser at ekstrakostnaden tilsvarer en økning på 469,- per skoletime. Det gir en økning på 60-75.000 kroner gjennom et utdanningsløp – en økning på 7,1-9,5 prosent – avhengig av hvilket kurs man tar.

– Ved å pålegge studentene en slik ekstra utgift på flytreningen, vil vi ikke lenger kunne være konkurransedyktige med tanke på pris for utdanningen, og vi risikerer at norske studenter må ut av Norge hvis de ønsker å studere for å bli helikopterpilot, sier Søiland.

Les også: Jobber på spreng for å få nye ruter til Torp

– Finnes det en mulighet for at dere kan bli på Torp uten å øke studentavgiftene?

– Så lenge avgiftene blir en realitet, ser vi ingen annen løsning enn å øke studentavgiftene, eller å flytte skolen. Marginene er for små til at EHC skal kunne finansiere dette på annen måte.

Les også: Fly- og helikopterskolene på Torp frykter økte avgifter

– Norsktalende piloter etterspurt

Bilde fra en trening med elever på helikopterskolen.

Bilde fra en trening med elever på helikopterskolen. Foto:

EHC er den eneste komplette helikopterskolen i Norge og regnes som Nord-Europas største. I øyeblikket er omtrent 85 prosent av elevene norske.

På oppdrag i Norge er det ofte en stor fordel at pilotene kan kommunisere på norsk. Derfor mener EHC det er essensielt for bransjen at man kan tilby en slik utdannelse i landet.

– Vi ser at norske helikopterselskaper etterspør norsktalende piloter, fordi man i stor grad må kunne kommunisere med bakkemannskap og oppdragsgivere ute, for eksempel byggmestere ved lasteoppdrag, kraftlag ved linjebefaring og passasjerer ved taxioppdrag, sier Søiland.

Les også: Flere firmaer vil utkonkurrere Avinor på Torp

Artikkeltags