Gå til sidens hovedinnhold

Øver nødslep av cruiseskip i Oslofjorden

Artikkelen er over 4 år gammel

Kystverket tester både kompetanse og materiell når de kjører to øvelser på slep av større fartøyer.

Denne uka gjennomførte Kystverket en tenkt nødsituasjon med "SuperSpeed1" utenfor Kristiansand. 21. november er neste øvelse. Da skal "Superspeeds" søsterskip slepes.

Det var store krefter i sving da slepefartøyet "BB Connector" satte slep på "Superspeed1". Målet var å forhindrer grunnstøting  på det store fartøyet.

Værgudene gjorde øvelsen så realistisk som mulig, med vind på 17 sekundmeter og to meters sjø.

– Dette bidro til at vi fikk litt mer utfordring værmessig, og en realistisk gjennomføring, sier seniorrådgiver i Kystverket, Kjetil Aasebø i en pressemelding.

Grundig opplæring

Aasebø forklarer at både eget personell på slepefartøy og Color Line’s mannskaper har vært gjennom grundig opplæring og gjennomfører egne internøvelser.

– Erfaringen vår er at innholdet fra rederiets nødslepmanual er godt kjent hos mannskapene, det bidrar til at oppgavene løses på en god måte og uten kommunikasjonsutfordringer, sier seniorrådgiveren.

Små og store øvelser er alfa og omega for en god slepeberedskap.

–  Tidligere interne øvelser bidrar til at felles øvelsesutfordringer også løses godt, og styrker oss dersom en skarp situasjon oppstår, sier Aasebø.

Digre cruiseskip

De gigantiske cruiseskipene som trafikkerer ut og inn Oslofjorden kan sette Kystverket på store utfordringer om ulykken skulle være ute.

–  Cruiseskip i drift er en utfordring på mange måter, øvelsene som gjennomføres denne vinteren viser at Kystverket og rederiene er bevisst på denne utfordringen, sier Aasebø.

Øvelsen 21. november med "Superspeed 2" skal gjenomføres utenfor Larvik.

Kommentarer til denne saken