Skal treffe boligkjøperne med bruk av kunstig intelligens

PILOTKUNDE: Eiendomsmegler Petter Hillås (foran) er pilotkunde på det nye annonseverktøyet som Bengt Berglund (til venstre) og Tom Karlsen leverer.

PILOTKUNDE: Eiendomsmegler Petter Hillås (foran) er pilotkunde på det nye annonseverktøyet som Bengt Berglund (til venstre) og Tom Karlsen leverer. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Med kunstig intelligens fra Horten finjusterer Z-eiendom i Tønsberg siktet for å treffe de rette boligkjøperne.

DEL

Bak det nye verktøyet står Tønsbergs Blad og hortensfirmaet Duplo Media AS, som siden i høst har kartlagt eiendomsannonser på Facebook og Instagram og lett etter spesielle kjennetegn ved ulike kjøpegrupper.

Tønsbergs Blad er det første mediehuset i landet som leverer intelligent og automatisk annonsering av eiendommer i sosiale medier. Det nye verktøyet er tatt i bruk av Z-Eiendom, som er pilotkunde. Når testfasen er gjennomført, blir selvsagt annonseproduktet tilgjengelig for flere kunder.

Neste tekniske utfordring er å tilby tilsvarende styrt annonsering på Tønsbergs Blads digitale flater. Målet er å rulle ut verktøyet i hele Amedia, mediekonsernet Tønsbergs Blad er en del av.

Amedia står bak 65 aviser landet rundt. I Vestfold eier konsernet også Østlands-Posten i Larvik, Sandefjords Blad, Øyene på Nøtterøy og Tjøme, Gjengangeren i Horten, avisa Jarlsberg i Holmestrand og Vestviken24.no.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Fragmentert mediebruk

Bakteppet er et stadig mer fragmentert mønster i mediebruken ute hos boligkjøperne. Der eiendomsmeglerne tidligere avfyrte hagleskudd for å treffe bredt, er de stadig mer opptatt av å finsikte seg inn mot riktige kjøpegrupper.

For å få til dette må de ha riktige annonseverktøy, som fyrer av kruttet i riktig retning.

– Produktet er koblet sammen med våre øvrige digitale boligprodukter, forteller Tom Karlsen, salgssjef i Amedia Vestfold med ansvar for bolig.

Fra å kun selge annonsering i egne kanaler, har Amedias markedsavdelinger tatt mer og mer byrårollen overfor annonsekundene. Det betyr at Karlsen og hans kolleger også selger annonser på kanaler som Facebook og Instragram.

– Annonseringen endrer seg fort om dagen, og vi må være aktuelle, sier Karlsen.

LES OGSÅ: Slik var boligåret i Vestfold

– Hvem er egentlig kjøperen?

Tom Arild Henriksen, daglig leder i Z-Eiendom, er glad for å få være pilot på Duplo Medias rykende ferske produkt, som bygger på den allerede utprøvde EasyAd-teknologien hortensselskapet i flere år har solgt til en rekke land.

Ved å kombinere tradisjonelle medier og ny teknologi håper han veien fra selger til kjøper blir kortere.

– Hvis du har en 40 kvadratmeters leilighet i sentrum, hvem er egentlig kjøperen? Er det et ungt par, er det en enslig pensjonist eller er det en spekulant? Kan vi treffe mer presist med annonseringen vår, er det lettere for oss å gjøre riktig jobb både overfor selger og kjøper, sier Henriksen, og får støtte av eiendomsmegler Petter Hillås, som er en av dem som nå er i gang med å bruke produktet.

Z-eiendom er en av Tønsbergs største aktører innenfor eiendomegling. De 12 ansatte i selskapet solgte i fjor 441 eiendommer. Primærområdet er Tønsberg og omegn. I tillegg er Z-Eiendom store på fritidseiendommer i Vestfold-tunge hytteområder som Skrim og Blefjell.

LES OGSÅ: Tryggest å kjøpe bolig i Vestfold

Høy treffrate

Etter et års tid med testing oppnår EasyAd nå at 100 av 1000 brukere annonsen eksponeres for, klikker på den. Facebooks opplyser selv at gjennomsnitt er 10 av 1000.

– Systemet fortsetter å samle kunnskap etter hvert som det blir brukt, så treffraten kommer til å bli enda bedre, sier Bengt Berglund, daglig leder i Duplo Media. Gründerselskapet i Horten ble startet av Berglund og Stian Garthus i 2008, men er i dag eid av mediekonsernet Schibsted.

EasyAd er hovedproduktet med 60.000 betalende kunder gjennom Duplo Medias partnere i åtte land.

Duplo Media har for øvrig fått hjelp av et annet hortensfirma, BroenTech, for å utvikle den nye løsningen. BroenTech har blant annet jobbet med strukturering av data.

Artikkeltags