Tønsbergs Blad øker i opplag – igjen

FORNØYD MED TALLENE: – Vi har satt av store ressurser til undersøkende journalistikk, sier ansvarlig redaktør Sigmund Kydland, her sammen med journalist Emira Holmøy, prisbelønt for sin journalistikk om byggesak på Tjøme.

FORNØYD MED TALLENE: – Vi har satt av store ressurser til undersøkende journalistikk, sier ansvarlig redaktør Sigmund Kydland, her sammen med journalist Emira Holmøy, prisbelønt for sin journalistikk om byggesak på Tjøme. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tønsbergs Blad øker opplaget for andre år på rad. – Det er kjempegøy å se at vi kan gjøre en jobb i lokalsamfunnet som mange setter pris på, sier sjefredaktør Sigmund Kydland.

DEL

22.052 abonnenter har Tønsbergs Blad totalt i 2018 i Mediebedriftenes landsforenings årlige oversikt over norske avisers opplagstall. Det er en oppgang fra 2017 på 4,2 prosent. (Vi gjør oppmerksom på at enkelte endringer i målemetoden gjør at tallene ikke er hundre prosent sammenlignbare).

– Det er flott at vi har opplagsvekst for andre år på rad. Nå runder vi 22.000, og det er kanonbra! Takk til lesere og ansatte i avisa som har gjort en kjempejobb, sier sjefredaktør Sigmund Kydland.

Han understreker at Tønsbergs Blad måler lesertall hver dag, hver uke, hver time. I forrige uke satte avisa rekord med over 13.000 abonnenter inne på tb.no daglig.

Opplagstallet omfatter både heldigitale og komplettabonnenter (papir og digital).

LES OGSÅ (+): Jan (78) fra Eidsfoss er rikest i Vestfold

Fall i papir, økning på mobil

– Det er kjempegøy å se at vi kan gjøre en jobb i lokalsamfunnet som mange setter pris på. Målet vårt er å gjøre flest mulig til abonnenter, sier Kydland.

Også hvor mange som leser Tønsbergs Blad blir målt i MBLs oversikt. Her gjør imidlertid de endrede målemetodene det enda vanskeligere å sammenligne med tidligere år.

– Men vi kan se noen trender i tallene som vi kjenner godt til. Vi har et betydelig fall i papir, sterk økning på mobil, mens færre leser oss på PC. Nettbrett er utelatt fra tallene, det betyr at store deler av lesergruppa er utelatt – noe som er med på å gi oss et fall, sier sjefredaktøren.

LES OGSÅ (+): Prisantydningen på denne hytta har økt med hele 1,8 millioner kroner i løpet av bare ett år – uten store endringer

Papiravisa lever godt

Og for dem som måtte lure: Selv om tallene går ned, er papiravisas død er betydelig overdrevet. Det kan Kydland forsikre.

– Mange er glad i papiravisa, den er viktig. Det vet jeg, for jeg snakker med de abonnentene som ikke får avisa i postkassa når de skal. Vi kommer ikke til å gjøre noen endringer her, papiravisa lever bra!

– Hvordan skal Tønsbergs Blad jobbe for å øke videre framover?

– Vi lærer stadig mer om abonnentene våre på grunn av gode digitale verktøy, og vet hva de ønsker seg og setter pris på. Vi skal gi dem både det de ønsker seg og det de ikke vet at de ønsker seg. Blant annet har vi satt av store ressurser til undersøkende journalistikk. Den siste tiden har vi fått flere priser for våre saker om byggesakskandalen på Tjøme. Den jobben er det utrolig viktig for oss å gjøre, for den er det ingen andre som gjør, sier Kydland.

Blir forsvart av abonnenter

Tønsbergs Blad var blant de første lokalavisene som innførte betaling på nettsaker. Det var uvant for mange. Nå mener Kydland at folk flest skjønner hvorfor man må ta betalt for stoff for nett.

– Aksepten er veldig stor, det gjelder alle medier. Faktisk er det ofte abonnenter som forsvarer oss i kommentarfeltene når noen reagerer på pluss-artikler: «Hør her, noen må betale for journalistikken». Det er gøy å se! Mange er enige i at redaktørstyrte medier er veldig viktige i disse tider, sier han.

60 prosent av alle abonnentene har opprettet en aID-bruker. Kydland oppfordrer alle som ikke har gjort det, å logge seg på. Er du abonnent, koster det ikke noe ekstra. Og da får man lest alle pluss-sakene.

LES OGSÅ: Hva er TB+ og hva er aID?

Amediaavisene øker

I årets måling økte 59 av Amedias 63 lokalaviser sitt opplag fra 2017 til 2018.

Til sammen økte de med 34.071 eksemplarer det siste året. Det tilsvarer 6,4 prosent. Opplaget for Amedias aviser er nå på 563.086, hvorav 177.903 er heldigitale. Det representerer 31,6 prosent av abonnentene.

Blant Vestfolds lokalaviser hadde alle en opplagsøkning sammenlignet med i fjor.

Vestfold-avisene

Avis20172018Endring i tallEndring i prosent
Gjengangeren630466293255,2%
Jarlsberg Avis3752415540310,7%
Sande Avis23582411532,2%
Sandefjords Blad11574122306565,7%
Tønsbergs Blad21161220528914,2%
Østlands-Posten11395119465514,8%
Øyene36013660591,6%

Artikkeltags