Amedia eier de dominerende mediehusene i Vestfold. Nå har konsernet doblet overskuddet.

FRA LARVIK: Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, som er bosatt i Larvik, kan se at inntektene stiger etter flere vanskelige år.

FRA LARVIK: Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, som er bosatt i Larvik, kan se at inntektene stiger etter flere vanskelige år.

Av

Flere abonnenter og vekst i annonseinntekter på nett.

DEL

Mediekonsernet Amedia melder fredag morgen om at de i 2017 hadde et brutto driftsresultat på 476 millioner kroner. Det er opp 96 millioner kroner fra året før.

I Vestfold eier konsernet mediehusene Østlands-Posten i Larvik, Sandefjords Blad, Tønsbergs Blad, som også utgir Vestviken24, Gjengangeren i Horten, Jarlsberg i Holmestrand, samt Øyene, som dekker Nøtterøy og Tjøme.

- Vi gleder oss over et meget sterkt resultat. Den økonomiske handlefriheten vi har skapt gjennom 2017 skal brukes til å levere enda bedre produkter til glede for lesere og annonsører, sier konsernsjef Are Stokstad, som er bosatt i Larvik.

På bunnlinjen er veksten enda større: Resultatet før skatt er økt fra 221 til 420 millioner kroner - nær en dobling.

LES OGSÅ: Opplaget vokser for alle dagsavisene i Vestfold

Øker antall abonnenter

Mediekonsernets 63 lokalaviser hadde ved nyttår 160.000 heldigitale abonnenter, noe som er en vekst på 45 prosent. Totalt økte antall abonnenter med 4,3 prosent, mens abonnementsinntektene økte med 8,4 prosent.

Nylig kjøpte også Amedia hele Nettavisen, og har dermed også et nasjonalt nyhetsmedium i porteføljen.

- Veksten er resultatet av et systematisk arbeid med å utvikle innholdet i Amedias lokalaviser. Et stadig bedre digitalt tilbud har ført til at titusener har gjenoppdaget betydningen av en god lokalavis. Landet rundt er Amedias aviser lokale allmennkringkastere som leverer oppdaterte nyheter døgnet rundt og direktesendinger fra hendelser, folkemøter, kultur- og sportsarrangementer, sier Are Stokstad.

LES OGSÅ: Amedias lokalaviser og Nettavisen lanserer ny digital riksavis

Annonse faller videre, men nettannonsering blir bedre

Samtidig som abonnementsinntektene økte, faller annonseinntektene med 12,9 prosent. Ifølge Amedia har man dempet konsekvensene av fall i papirannonser ved at man har klart å tredoble inntektene fra programmatiske annonser på nett.

- Etter flere år med kraftig inntektsfall, sank konsernets samlede inntekter i 2017 med kun 2 prosent. Amedia arbeider målrettet med utvikling og vekst, og utnytter det handlingsrommet konsernet har skaffet seg gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid over flere år, melder Amedia.

LES OGSÅ: Her er nyhetskanalen som gir vekst for avisene i Vestfold

Artikkeltags